لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۲

کابل: پولیس در مورد آنچه در لوی جرگه رخ داد تحقیق می کند


پس از آنکه برخی از افراد تصویر نصب شدهء رئیس جمهور کرزی را از خیمهء لویه جرگه دور کرده و آن را مورد توهین قرار دادند، اکنون مقامات قوماندانی امنیه کابل می گویند تدابیر لازم برای تامین امنیت این خیمه گرفته شده و در آینده جلو وقوع چنین حوادث را می گیرند.

این در حالیست که در جریان هفتهء جاری تصویر رئیس جمهور کرزی دو بار از محل نصب شده آن دور و مورد توهین قرار گرفت.

حشمت الله ستانکزی سخنگوی قوماندانی امنیه کابل روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، در مقابل افرادی که در آینده دست به چنین عمل زنند رفتار قانونی صورت می گیرد.

آقای ستانکزی گفت تحقیقات در مورد حادثه چند روز قبل در لویه جرگه نیز جریان دارد:

" برای گرفتن امنیت لویه جرگه تدابیر لازم امنیتی در دست گرفته ایم، و خدا ناخواسته در صورت وقوع حوادث مشابه و تظاهرات آماده گی لازم داریم، نشست اضطراری اخیراً به رهبری وزارت داخله برگزار شد تا این اشخاص را در صورت انجام تخطی در هر موقف که باشند با آنان رفتار قانونی انجام داده و به چنگ قانون بسپاریم. "

آقای ستانکزی هرچند موجودیت زورگویان را یک مشکل بزرگ در مقابل فعالیت های پولیس می خواند اما از سایر شخصیت های ملی کشور، اعضای شورای ملی و نهاد های قانونی می خواهد تا به آنان همکاری کرده و مانع خلاف ورزی های این زورگویان شوند.

در این حال آگاهان امور سیاسی می گویند که خیمه لویهء جرگه مکان برگزاری نشست های ملی و بین المللی در کشور است، اینکه زورمندان و سلاح داران در آن خلاف رفتاری می کنند قابل نگرانی است.

اسحاق اتمر آگاه سیاسی در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

" زمانیکه امنیت یک مرکز که همیشه برای دایر شدن جرگه های مشورتی و لویه جرگه و کنفرانس های بین المللی اینقدر آسیب پذیر باشد از نگاه امنیتی، طبیعی است که قابل نگرانی است به مردم افغانستان و از نیروهای امنیتی می خواهیم تا به صورت جدی در این مورد اقدام کنند. "

برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان هم از ورود زورگویان در این خیمه مخالفت کرده و از نیرو های امنیتی تقاضا دارند تا امنیت این مکان را تامین کنند.

انجینیر ذکریا و صادقی نیلی زاده دو عضو این جرگه:

" چهره و عکس رئیس جمهور به زمین میافتد، این سبوتاژ بزرگی است بر علیه ملت، پاره شدن عکس رئیس جمهور به خیر مردم افغانستان نیست هر کس این کار را کرده به خیر مردم افغانستان انجام نداده که جداً آنرا محکوم میکنیم. "

از یک دهه به این سو خیمه لویه جرگه افغانستان میزبان برگزاری نشست های ملی و بین المللی بوده است که در آن ها بیشتر در مورد افغانستان و منافع ملی این کشور فیصله های بزرگ صورت گرفته است.

در جریان برگزاری بعضی نشست ها تلاش انجام حملات در اطراف این خیمه نیز صورت گرفته اما این اولین بار است که برخی از زورمندان در داخل این مکان دست به عمل خلاف زده و به تصویر رییس جمهور کرزی توهین کردند.

ژوبین احمدی

XS
SM
MD
LG