لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

گراهام: اگر انتخابات به ناکامی انجامد، افغانستان ناکام خواهد شد


لیندزی گراهام سناتور امریکایی
لیندزی گراهام سناتور امریکایی

بارک اوباما رییس جمهور امریکا به طور غیر معمول با دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان روی جنجال های انتخابات در این کشور صحبت کرده است.

بارک اوباما به اشرف غنی احمدزی نامزد پیشتاز در نتایج ابتدایی انتخابات گفته است، ایالات متحده امریکا توقع دارد که بررسی های جدی در مورد ادعای های تقلب در انتخابات انجام شود.

رییس جمهور امریکا دو شنبه با عبدالله عبدالله و سه شنبه با اشرف غنی احمدزی از طریق تلیفون صحبت کرد.

قصر سفید در یک اعلامیه گفت که اوباما در صحبت تلیفونی با این نامزدان ریاست جمهوری افغانستان خواستار آرامش شده و گفته است، به اقداماتی متوسل نشوند که به وحدت ملی صدمه رسد.

اوباما هشدار داده است که در صورت گرایش به خشونت و یا دیگر اقدامات مغایر با قانون کمک های امریکا با افغانستان ممکن متوقف شود.

نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان داد که غنی نسبت به عبدالله حدود یک میلیون رای بیشتر کسب کرده است.

اما عبدالله عبدالله می گوید که در انتخابات به پیمانهء وسیع تقلب شده است.

پیش از این سناتوران امریکایی جان مککین و لیندزی گراهام با اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله در کابل ملاقات کرده بودند.

آنها در دیدار با این نامزدان بر شفافیت در روند انتخابات و تکمیل شدن این پروسه تاکید نمودند.

سناتور گراهام پس از برگشت به امریکا به روز سه شنبه گفت اگر پروسه انتخابات به ناکامی انجامد، افغانستان با ناکامی مواجه خواهد شد:

" اگر انتخابات ناکام می شود، افغانستان ناکام خواهد شد، اگر به انتخابات احترام نشود، به مالیه دهنده گان امریکا دشوار خواهد بود که در افغانستان سرمایه گذاری نمایند. "

سناتور گراهام گفت امید است که یک پروسه مشروعِ بررسی به نامزد بازنده کافی باشد که باخت اش را قبول کند اما به گفته وی اگر چنین نشود افغانستان بار دیگر به روز های تاریک بر خواهد گشت.

از سوی دیگر زمانیکه از سناتور جان مککین سوال شد که آیا اشرف غنی احمدزی برنده انتخابات است ؟ وی در پاسخ گفت:

" من فکر می کنم تا جاییکه نتایج انتخابات را مشاهده کرده ام از آن بیشتر نمی دانم، ما می دانیم که در انتخابات تقلب صورت گرفته است اما سوال این است که آیا این تقلب نتایج انتخابات را باطل خواهد ساخت؟ باید موارد تقلب را بررسی کنیم و پس از آن دیده شود که چه رخ می دهد. "

سناتور مککین هم چنان گفت بسیار خوشبین است که غنی و عبدالله با هم به یک توافق برسند.

به گفته وی هر دو نامزد پیامد ناکامی این روند را می دانند.

عبدالله عبدالله به روز دوشنبه در یک گرد همایی حامیان اش در کابل گفت تیم انتخاباتی اش برنده است و به هیچ صورت حکومتی را که به اساس تقلبی ایجاد شود نمی پذیرند.

از سوی دیگر اشرف غنی احمدزی ناوقت دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت که تیم تحول و تداوم موافقت کرده است که آرای حدود هفت هزار محل رای دهی از سوی کمیسیون شکایت های انتخاباتی مجدداً بررسی شود.

در همین حال اندرس فوگ راسموسن منشی عمومی ناتو در مورد جنجال های انتخاباتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و به روز سه شنبه گفت که این جنجال ها باید حل شوند و رییس جمهور جدید افغانستان باید تا ماه سپتمبر سند امنیتی را با ناتو امضا کند.

قرار است جان کری وزیر خارجه امریکا در تلاش برای پایان جنجال انتخاباتی در افغانستان به روز جمعه وارد کابل شود.

XS
SM
MD
LG