لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

پروسه ثبت شکایات در مورد اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات آغاز شد


نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی

پس از اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، اکنون کمیسیون شکایات انتخاباتی، از هر دو تیم انتخاباتی می خواهد تا در صورت داشتن هر گونه اعتراض، شکایات شان را ظرف 24 ساعت در این کمیسیون ثبت کنند.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون روز سه شنبه در نشستی در کابل گفت که فرصت تعیین شده جهت ثبت شکایت ها نسبت به اعلام نتایج ابتدایی از 8 صبح روز سه شنبه تا ساعت 8 روز چهارشنبه محدود است:

« از ساعت 8 بجه امروز ما وقت تعیین کردیم که بیست و چهار ساعت برای درج اعتراض ها و شکایت ها وقت تعیین شده است. بنابر این تا ساعت 8 بجه فردا هر دو کاندید محترم میتوانند در صورتی اعتراض و شکایت نسبت به نتیجه ابتدایی شکایت و اعتراضات خود را درج بکنند. »

آقای محسنی گفت که پس از ختم بیست و چهار ساعت، کار رسیده گی به این شکایات آغاز خواهد شد.

وی در حالی که روی درج شکایات از سوی هر دو نامزد ریاست جمهوری نسبت به اعلام نتایج مقدماتی تاکید کرد گفت که رسیده گی به این شکایت ها در صورت ارایه اسناد و شواهد موثق انجام خواهد شد.

سخنگوی این کمیسیون همچنان گفت، مطابق حکم قانون قرار است تفتیش از سوی هیاتی این کمیسیون به هدف تفکیک آرای پاک از تقلبی در شش ولایت که ادعای تقلب گسترده در آن وجود دارد صورت گیرد.

وی در حالی که از این ولایت ها نام نبرد اما گفت که در هنگام تفتیش مراکز انتخاباتی این ولایت از ناظران هر دو تیم انتخاباتی و نهاد های نظارت کننده انتخابات برای نظارت از کارشان دعوت خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ناوقت روز دوشنبه نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد، که بر اساس آن اشرف غنی احمدزی با کسب بیشترین آرا نسبت به عبدالله عبدالله پیشی گرفته است.

در این حال کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در سومین روز جلسه علنی اش 420 شکایت ثبت شده ای ولایات ننگرهار، کنر، لغمان، نورستان، خوست، پکتیا و پکتیکا را بررسی کرد.

ریدا عظیمی معاون این کمیسیون گفت:

« امروز ما از مجموع بررسی های که داشتیم، 22 قضیه استثنایی، یک مورد جریمه نقدی، 382 مورد قضایای قرار عدم سمع، 13 مورد تصمیم مبنی بر ابطال آرا و یک مورد قضیه بود که بر شمارش مجدد حکم شده بود و یک مورد دیگر به حارنوالی ارجاع شده است. »

فرصت ثبت شکایات و اعتراضات نسبت به اعلام نتایج ابتدایی انتخابات از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در حالی برای نامزدان ریاست جمهوری داده می شود که عبدالله عبدالله نتایج اعلام شده را نمی پذیرد.

پیش از این تیم انتخاباتی اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله اعلام کرده است که اعلام نتایج برای آنان تازمانی پذیرفتنی نیست که آرای پاک از ناپاک جدا نشود.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG