لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

سناتوران: شفافیت در انتخابات مهم است


هرچند کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده است که نتایج ابتدای انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 16 سرطان اعلان خواهد شد، اما برخی از سناتوران اعلام نتایج مقدماتی را قبل از ایجاد فضای اعتماد میان نامزدان را به صلاح ملت نمیدانند.

در نشست عمومی روز یکشنبه مشرانو جرگه، برخی از سناتوران روی جنجال های انتخاباتی بحث کرده از کمیسیون های انتخاباتی خواستند تا برای قناعت نامزدان به این معضل نقطه پایان بگذارند.

آنان روی تکمیل بررسی های اعضای تيم تخنيكی و سياسی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد ریاست جمهوری هم تاکید داشتند.

محمود دانشجو و علی اکبر جمشیدی دو تن از این سناتوران:

« تاکید شود بالای اینکه هم در جدا ساختن آرای پاک از آرای ناپاک اقدام عاجل صورت بگیرد و هم در استقلالیت کمیسیون باید اقدام درست و عملی صورت گیرد. »

« قرار است فردا کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام بکند تقاضای ما اینست که کمیسیون یک مقدار با دقت و حوصله مندی بیشتر عمل بکند ایجاب می کند که اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را بازهم برای مصلحت مردم افغانستان برای چند روز دیگر به تاخیر بیندازند. »

این خواست سناتوران در حالی مطرح می شود که هر دو تیم انتخاباتی در خصوص اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات نظریات متفاوتی را ارائه کردند.

تیم اصلاحات و همگرایی در حالی که از ادامه تلاش ها در رابطه به تفکیک آرای پاک از ناپاک در چهارچوب قانونی تاکید می کند اما تیم تحول و تداوم می گوید که ادامه اینگونه نشست ها نباید اعلام نتایج ابتدایی انتخابات را به تاخیر بیندازد.

این درحالیست که اشرف غنی احمدزی یکی از نامزدان ریاست جمهوری روز شنبه بر اعلام نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در شانزدهم سرطان تاکید کرد.

با این همه هیات اداری مشرانو جرگه، مشخص ساختن اعلام نتایج انتخابات را مکلفیت کمیسیون انتخابات خوانده می گوید که تنها خواست این جرگه تامین شفافیت پروسه انتخابات است.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان گفت:

« من می خواهم که رای پاک از رای ناپاک جدا ساخته شود این فیصله ما و شما است، بعضی دوستان فیصله شان اینست که نتایج ابتدایی اعلام شود و برخی دیگرشان می گویند که نشود، ما می گویم که این بحث اینجا نشود، این تعلق می گیرد به کمیسیون های مستقل و هر دو کاندید، هدف ما شفافیت در پروسه است. »

به سلسله تلاش ها در خصوص پایان تنش های به میان آمده انتخاباتی و قناعت هر دو نامزد ریاست جمهوری به تازه گی تيم های تخنيكی و سياسی هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری، ایجاد و آغاز به کار کرده است.

اینکه تلاش های موجود برای پایان بحران انتخاباتی تا چه حد موثر بوده میتواند با گذشته زمان روشن خواهد شد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG