لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

نهاد روند3: از پا درمیانی سازمان ملل برای حل جنجال های انتخاباتی حمایت میکنیم


نهاد زیرنام روند 3 افغانستان، حمایت مشروط خود را از همکاری و پا درمیانی سازمان ملل متحد و سناتوران امریکایی برای حل جنجال های انتخاباتی اعلام کرد.

نهاد روند 3 افغانستان می گوید، به شرط از پا در میانی سازمان ملل متحد برای حل جنجال های انتخاباتی حمایت می کند که در عقب این همکاری مداخله سیاسی وجود نداشته باشد

مسوولان این نهاد به روز جمعه در یک نشست خبری در کابل تاکید کردند که این همکاری باید به گونه شفاف و بی طرفانه صورت گیرد.

احمد رشاد منگوری رییس این نهاد در مورد گفت:

" ما به عنوان یک نهاد سیاسی مدنی از پا درمیانی سازمان ملل متحد جداً حمایت می کنیم آنهم به شرطی که عادلانه و بی طرفانه باشد و طبق قوانین انتخاباتی صورت بگیرد."

این در حالیست که چند روز قبل اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری به همکاری دفتر معاونت سازمان ملل متحد یا یوناما، با نماینده گان جامعه جهانی ملاقات کردند.

از سوی هم ناوقت روز پنجشنبه جان مککین ولینزی گراهام دو سناتور امریکایی با این دو کاندیدان در کابل روی مسایل مربوط به انتخابات و مشکلات به میان آمده گفتگو کردند.

نهاد روند 3، کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت افغانستان را عامل بوجود آمدن بحران می دانند که به گفته آنان پس از دور دوم انتخابات در افغانستان بوجود آمده است.

الطاف یوسفی یک عضو این نهاد از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهد تا در جهت رسیده گی به مشکلات به میان آمده مسوولانه عمل نماید:

"پس ما می خواهیم که کمیسیون مستقل انتخابات طبق قانون عمل کنند و بررسی کند تمام مسایل انتخاباتی را در اخیر نتیجه آرای پاک مردم افغانستان را به مردم پیشکش نمایند."

خواستیم در مورد ادعای این روند نظر کمیسیون مستقل انتخابات و یا یکی از مسوولان حکومت را داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

پس از برگزاری انتخابات دور دوم ریاست جمهوری، تیم های انتخاباتی یک دیگر شان را متهم به تقلب در انتخابات کردند.

تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله مسوولان کمیسیون های انتخاباتی را متهم به تقلب نمود و روابط اش را با این کمیسیون ها به حالت تعلیق در آورد.

هر چند تلاش ها به سطح حکومت افغانستان و نهاد های بین المللی برای حل جنجال های بمیان آمده انتخاباتی ادامه دارد، اما ظاهراً دیده می شود که این مشکل تا هنوز به گونه کامل حل نشده است.

XS
SM
MD
LG