لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۰

تیم های انتخاباتی: گفتگوهای عبدالله و احمدزی روی جنجال های انتخاباتی خواهد بود


تنش های به میان آمده انتخاباتی در افغانستان سرانجام دو نامزد ریاست جمهوری را به گفتگوهای مستقیم و دریافت یک راه حل مناسب به این مشکلات تشویق کرده است.

با آنکه هر دو تیم های انتخاباتی می گویند، تا حال زمان و اجندای دقیق گفتگوها میان اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله مشخص نشده است اما تایید می کنند که تمرکز اصلی این گفتگوها پرداختن به جنجال های انتخاباتی می باشد.

طاهر زهیر یک عضو تیم تحول و تداوم به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برای حل جنجال های بمیان آمده انتخاباتی گفتگوهای سیاسی میتواند تاثیر گذار باشد:

" نفس نشست خوب است اما در ارتباط به مسایل حقوقی و تخنیکی انتخابات این نشست ها فکر کنم که تاثیر نداشته باشد بخاطری که مربوط به نهاد های می شود که برگزار کننده انتخابات اند اما بحث روی موضوعات سیاسی در این نشست ها قطعاً برای حل مشکل پیش آمده تاثیر گذار است. "

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی این دو نامزد ریاست جمهوری در حالی می خواهند به گونه رو در رو صحبت کنند که عبدالله پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری روابط اش را با کمیسیون های انتخاباتی به حالت تعلیق درآورده است.

تیم های انتخاباتی تحول و تداوم و اصلاحات و همگرایی تایید می کنند که زمینه گفتگوهای روبرو میان دو نامزد ریاست جمهوری توسط محمد یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری فراهم شده است.

طاهر زهیر یک عضو تیم تحول و تداوم آوازه های را رد می کند که ممکن دو نامزد باهم روی یک معامله سیاسی به توافق برسند.

وی گفت اشرف غنی احمدزی از قبل روی مشارکت ملی تاکید کرده و حکومتی را رد کرده است که ائتلافی یا به گفته وی یک شرکت سهامی باشد.

در عین حال مجیب الرحمن رحیمی سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی نیز بحث روی معامله سیاسی و یا ائتلاف را در ملاقاتی که میان دو نامزد انجام خواهد شد رد می کند:

" تا هنوز چنین بحثی صورت نگرفته تمام بحث ها در محور رسیده گی به تقلب ها و تصفیه آرای پاک و ناپاک مردم افغانستان است بحث معامله و بحث ائتلاف تا حال اصلاً مطرح نبوده ولی هر اقدام که بتواند ما را برای بیرون رفت از بحران و یافتن یک راه حل کمک بکند او از طرف ما و مردم افغانستان خیر مقدم گفته خواهد شد. "

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که به گفته آگاهان ظرف دو سه روز اخیر موضع گیری های تیم های انتخاباتی هر دو نامزد ریاست جمهوری در برابر یک دیگر شان اندک نرم شده است.

تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله می گوید، برخی پیشنهادات را بخاطر حل جنجال های انتخاباتی به تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی فرستاده اند.

اشرف غنی احمدزی در مورد این پیشنهادات تیم اصلاحات و همگرایی چیزی نگفته است اما ناوقت شام دیروز در یک نشست خبری در کابل تاکید کرد که با مشارکت سیاسی مخالف نیست اما هیچ زمانی از دولت شرکت سهامی نخواهد ساخت.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG