لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۹

باشنده گان بلخ: نتایج نهایی بعد از رسیده گی به شکایات اعلان شود


باشنده گان بلخ از کمیسیون های انتخاباتی می خواهند که قبل از اعلان نتایج نهایی باید به خواسته های مشروع هر دو کاندید رسیده گی نموده و آرای باطل را از رای حقیقی مردم جدا سازد.

آنان می گویند، که کمیسیون مستقل انتخابات مکلفیت دارد تا به وقت معین آن نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلان نمایند.

شماری از این افراد مدعی هستند، که در دور دوم برگزاری انتخابات به نفع هر دو کاندید در نقاط مختلف کشور تقلب گسترده از سوی افراد و اشخاص زورمند صورت گرفته است.

آنان می گویند، که کمیسیون های مستقل انتخاباتی قبل از اعلان نتایج قسمی و هم نتایج نهایی، نخست باید به موارد شکایت شده رسیده گی نموده بعد نتایج را اعلان کنند.

این افراد از کمیسیون مستقل انتخابات می خواهند که در اعلان نتایج انتخاباتی بی طرفی خود را حفظ نموده و به وقت معین آن باید نتایج انتخاباتی اعلان شود:

« کمیسیون مستقل انتخابات قبل از این که به موارد شکایت شده از سوی کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی رسیده گی صورت نگرفته باشد نتایج نهایی را نباید اعلان کنند، اعلان نتایج انتخاباتی باید به وقت معین و تعین شده آن صورت بگیرد. »

از سوی هم شماری دیگر از باشنده گان بلخ می گویند، قطع روابط یک کاندید مشخص با کمیسیون مستقل انتخابات نباید تاثیرات منفی بالای اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری داشته باشد.

به قول از آنان که شمارش آرا با حضور ناظران اتحادیه های بین المللی و سازمان ملل متحد صورت می گیرد که پیش از این نیز کمیسیون مستقل انتخابات حفظ بی طرفی خود را اعلان کرده است بناً قطع روابط یک کاندید مشخص با این کمیسیون روی اعلان نتایج انتخاباتی نباید تاثیر منفی بگذارد.

لطیف یکی از باشنده گان بلخ در مورد گفت:

« قطع روابط یک کاندید نباید تاثیر منفی بالای روند ملی در افغانستان داشته باشد، کمیسیون هم تحت تاثیر هیچ نوع قوه بیرونی قرار نگرفته در حضور ناظران بین المللی و سازمان ملل به شمارش آرا ادامه داده و نتایج را به سمع ملت برسانند. »

باشنده گان بلخ از تقلب گسترده و مداخله زورمندان محلی در دور دوم پروسه انتخابات شکایت دارند، موضوع مسوولان محلی کمیسیون مستقل انتخابات در بلخ نیز آنرا تایید می کند.

اینکه به واقعیت کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با حفظ بی طرفی و پاسخ دهی دقیق به خواسته های مشروع هر دو کاندید به وقت تعین شده آن نتایج انتخابات را اعلان می کند؟ سوال است که با تلاش های زیاد موفق به کسب پاسخ آن از سوی مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات نگردیدیم.

مجیب الرحمن حبیب زی، مزارشریف

XS
SM
MD
LG