لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

اشرف غنی احمدزی و یونس قانونی روی مسایل انتخاباتی صحبت کردند


مسوولان تیم تحول و تداوم گفته اند که در ملاقات اشرف غنی احمدزی با یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری افغانستان روی مسایل انتخاباتی بحث و گفتگو شده و در آن کدام فیصله خلاف اصول انتخابات، اتخاذ نشده است.

تیم تحول و تدام می گوید، در این ملاقات آقای اشرف غنی احمدزی نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر بر موضع خود در خصوص اعلان نتیجه ابتدایی و نهایی انتخابات در زمان معیین آن تاکید کرده است.

عباس نویان یک عضو دفتر انتخاباتی اشرف غنی احمدزی روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که در این دیدار آقای یونس قانونی نیز پیشنهادات را به تیم تحول و تداوم مطرح کرده است:

" در این دیدار روی مسایل انتخاباتی گفتگو شده و در قسمت به وجود آمدن شفافیت و همچنان تحمل و بردباری که این چیزها از سوی تیم ما کاملاً مراعات شده است از سوی معاون اول ریاست جمهوری منحیث وظیفه که دارند تشریح شده است، اما در باره موضوع که بتواند در امر انتخابات تغییری وارد بکند چیزی گفته نشده است. "

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و اشرف غنی احمدزی در حالی ناوقت روز دوشنبه باهم ملاقات کردند که نامزد دیگر دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رابطه اش با کمیسیون های انتخاباتی را به حالت تعلیق در آورده است.

عبدالله عبدالله گفته که کمیسیون مستقل انتخابات به خواست های آنان جواب رد داده است و به همین دلیل، تمامی تصامیم این کمیسیون برای شان غیرقابل قبول می باشد.

اما کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که به همه خواست های تیم اصلاحات و همگرایی پاسخ داده شده است و هیچ بهانه به عبدالله عبدالله باقی نمانده که رابطه اش را دوباره با کمیسیون انتخابات برقرار نکند.

این موضع گیری و راه اندازی تظاهرات از سوی تیم اصلاحات و همگرایی در کشور سبب نگرانی مردم شده است، اما رییس شورای امنیت ملی افغانستان از هر دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواسته که مشکلات به میان آمده انتخاباتی را با تفاهم حل کنند.

رنگین دادفر سپنتا روز دوشنبه در همین رابطه در یک نشست خبری در پاسخ به یک سوال رادیو آزادی چنین گفت:

" آرزو و خواست من از هردو نامزد اینست که با در نظر داشت ثبات، امنیت و منافع ملی افغانستان با یک تصمیم مشترک روی میز جمع شوند و برای جنجال های انتخاباتی یک راه حل را دریابند، همین یک راه حل سیاسی است. "

آقای سپنتا همچنان گفت که به اساس قانون حکومت نمی تواند در امور کمیسیون های انتخاباتی مداخله کند، اما تاکید ورزید که حکومت مسوول است تا در پنجم عید فطر قدرت را به رییس جمهور جدید افغانستان واگذار کند.

در عین حال شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی در کشور می گویند که نامزدان دور دوم انتخابات ریاست جمهوری باید به آرای مردم احترام بگذارند و از هرآن اقدامی خود داری کنند که سبب ایجاد بحران در کشور می شود.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG