لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

اسحاق زی: حمله طالبان در ولسوالی ازره لوگر عقب زده شد


مقامات امنیتی در ولایت لوگر می گویند، حمله گسترده طالبان مسلح در ولسوالی ازره این ولایت را عقب زده اند.

پس از آغاز عملیات نظامیان پاکستانی در وزیرستان شمالی، ابتدا هلمند و سپس ولسوالی ازره لوگر دومین بخشی از افغانستان است که مورد حمله طالبان مسلح افغان و خارجی قرار می گیرد.

عبدالحکیم اسحاق زی قوماندان امنیه لوگر، حمله طالبان مسلح بر ولسوالی ازره این ولایت را مشابه حمله هلمند خوانده می گوید که این حمله از سوی نیرو های امنیتی افغان به عقب زده شده است.

آقای اسحاق زی روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که با در نظرداشت حضور گسترده مخالفین مسلح دولت در ولسوالی ازره نیاز است تا عملیات نظامی در این ولسوالی انجام شود:

" طالبان مسلح به ولسوالی ازره مانند ولایت هلمند هجوم آوردند. ما در آنجا نیروی کافی داریم اما ولسوالی ازره یک منطقه کوهستانی و دور افتاده است از اینرو مخالفان مسلح در آن فعالیت دارند.

هرچند روحیه نیرو های امنیتی ما بلند است اما با اینهم ما تقاضا می کنیم که در انجا عملیات گسترده صورت گیرد. تا این ولسوالی از وجود مخالفان مسلح پاک شود."

پس از آنکه حدود دو هفته پیش عملیات نظامیان پاکستانی در وزیرستان شمالی آغاز شد، طالبان مسلح در افغانستان ابتدا در چندین ولسوالی هلمند و سپس ولسوالی ازره لوگر حملات گسترده را آغاز کردند.

در همین حال عبدالولی وکیل رییس شورای ولایتی لوگر می گوید، ممکن حمله بر ولسوالی ازره لوگر از سوی طالبانی انجام شده باشد که در نتیجه عملیات نظامی اردوی پاکستان در وزیرستان شمالی مجبور به فرار شده اند.

با این همه نقیب الله قوماندان امنیه ولسوالی ازره در صحبت با رادیو آزادی گفت که در حمله بالای ولسوالی ازره یازده پولیس و یک تن از افسران اردوی ملی کشته و شش پولیس دیگرزخمی شدند.

وی اظهار داشت که در این حمله ده ها تن از طالبان مسلح همراه با حامیان خارجی شان کشته شده اند.

طالبان مسلح تا کنون در مورد تلفات شان در این ولسوالی اظهار نظر نکرده اند.

در همین حال هدایت الله احمدزی سناتور لوگر در مشرانوجرگه می گوید، در صورتی که مراکز طالبان در ولسوالی ازره نابود نگردد احتمال افزایش تهدیدات در کابل و برخی از ولایات دیگر موجود است:

"درحال حاضر جنگجویان پاکستانی، عربی، چیچینیایی و تاجک در آنجا مراکز فعال دارند و پلان انجام عملیات ها بالای برخی از ولایات را نیز در ولسوالی ازره طرح ریزی می کنند. هرگاه این ولسوالی سقوط نماید و ولسوالی های خوگیانی و حصارک ننگرهار، لغمان، کاپیسا و شاهراه کابل - جلال آباد با تهدیدات مواجه خواهد شد."

سال گذشته عملیات گسترده از سوی ارگان های امنیتی افغان در ولسوالی ازره لوگر به راه انداخته شد که در نتیجه آن این ولسوالی از وجود طالبان مسلح به گونه کامل پاکسازی گردید.

شماری از اعضای شورای ملی نیز بر راه اندازی مجدد عملیات نظامی در ولسوالی ازره تاکید می ورزند.

آنان پیشنهاد می کنند که باید رقم نیروهای امنیتی افغان به هدف جلوگیری از فعالیت های مخالفین مسلح در این ولسوالی افزایش یابد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG