لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

سازمان ملل: گروه های سیاسی افغانستان، بی ثباتی را دامن نزنند


در حالی که نگرانی ها بخاطر جنجال های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حال افزایش خوانده می شود، شورای امنیت سازمان ملل متحد می گوید، که طرف های دخیل در صحنهء سیاسی افغانستان باید از اقداماتی که به بی ثباتی و خشونت دامن می زند خودداری ورزند.

در خبرنامهء این شورا که از سوی دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما منتشر شده، از تمام گروه های سیاسی درخواست شده تا روابط شان را با نهاد های انتخاباتی با صبر و احترام حفظ کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد سفارش می کند که هر گونه اعتراض باید از مجرای قانونی اجرا شود و در مطابقت با قانون انتخابات افغانستان با نهاد های مسوول در میان گذاشته شود.

در خبرنامه آمده است سازمان ملل متحد انتظار دارد که نتایج انتخابات با در نظرداشت قوانین اعلام شود و قدرت به طور منظم انتقال یابد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بالای اهمیت انتخابات، شکایت های انتخابات و نهاد های انتخاباتی به شمول دو کمیسیون انتخابات تاکید می کند.

در خبرنامهء این شورا گفته شده که این نهاد ها در این پروسهء مهم و تاریخی با صداقت کامل عمل کنند.

شورای امنیت همچنان می خواهد که استقلال و بی طرفی نهاد های انتخابات و بررسی شکایت ها یقینی شود.

اکبر وردک، کارشناس افغان مقیم فرانسه به این نظرست که جامعهء بین المللی در جریان دوازده سال گذشته در جهت تقویت دیموکراسی و ایجاد موسسات دیموکراتیک در افغانستان پول زیاد مصرف کرده است.

به گفتهء آقای وردک، حالا اگر این روند دیموکراتیک به شمول قوانین انتخابات نادیده گرفته شود، شاید برای جامعهء بین المللی قابل قبول نباشد.

او افزود به همین دلیل شورای امنیت سازمان ملل متحد بالای قانونی بودن روند انتخابات تاکید می کند:

" این موقف شورای امنیت سازمان ملل متحد روی حقایق استوار است، زیرا در افغانستان برای برگزاری انتخابات کمیسیون وجود دارد و در عین حال کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز است. در افغانستان شماری از گروه ها از حمایت خارجی ها برخوردار اند. بنابرین سازمان ملل متحد به هر دو طرف این پیام را می فرستد که بالای حامیان خارجی شان حساب کرده نمی توانند و مبارزهء را که به حمایت دیگران انجام میدهند بی اثر است. "

پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد این انتخابات همکاری اش را با کمیسیون های انتخابات قطع کرد.

عبدالله عبدالله در اعتراض به آنچه تقلب در انتخابات خوانده از کمیسیون انتخابات خواست تا اعلام نتایج انتخابات را به تاخیر بی اندازد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از موسسات سیاسی افغانستان خواسته است تا برای حفظ حاکمیت ملی، استقلال، وحدت ملی و تمامیت ارضی مطابق قانون اساسی کار مشترک کنند.

XS
SM
MD
LG