لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

الکو: دوسیهء که مرتبط با تنش های انتخاباتی باشد برای ما نرسیده است


محمد اسحاق الکو لوی څارنوال افغانستان
محمد اسحاق الکو لوی څارنوال افغانستان
دریافت راه حل برای تنش های بوجود آمده انتخاباتی از راه تفاهم و گفتگو پیشنهادیست که لوی څارنوالی افغانستان روی آن تاکید می کند.

محمد اسحاق الکو لوی څارنوال افغانستان به روز دوشنبه در نشستی در کابل روی دایر شدن جرگه ها و راه اندازی بحث ها برای حل جنجال های انتخاباتی تاکید کرد.

اما آقای الکو افزود هر زمانی که دوسیه های که صبغه جرمی داشته و مرتبط با تنش های انتخاباتی باشد برای آنان برسد مکلف اند تا در خصوص آن رسیده گی کنند:

" این مشکلات است و این را شکل سیاسی نمی دهیم بلکه شکل بین الافغانی می دهیم. تا حال این طور یک موضوع که شکل جرمی داشته و تخریش کننده باشد به څارنوالی نیامده، وقتیکه جنبهء جزایی داشته باشد، مثلاً جعل یا تزویر و تهدید باشد، این مکلفیت ماست که به آن رسیده گی کنیم و در قانون برای چنین موارد راه حل موجود است."

آقای الکو افزود مردم افغانستان دیگر تحمل جنگ و بی ثباتی را ندارند و تاکید کرد که با هر دو نامزد باید هم گفتگو کرده، به مشکلات نقطه پایان گذاشته و نتایج انتخابات را بپذیرند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرند که عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد ریاست جمهوری چهارشنبه گذشته گفت که نسبت به کمیسیون های انتخاباتی اعتماد ندارد.

آقای عبدالله در همان روز ناظرین اش را نیز از مراکز جمع بندی آرای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان فراخواند و روابط اش را با کمیسیون های انتخاباتی به حالت تعلیق درآورد.

عبدالله عبدالله ضیاء الحق امرخیل رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات را متهم به انجام تقلب کرد و خواهان به تعلیق در آوردن وظیفهء وی شد.

به تازه گی تیم اصلاحات و همگرایی مکالمه های ثبت شده تلیفونی را به نشر رساند که به گفته آنان مربوط به رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات است.

به گفته اعضای این تیم، این گفتگو های تلیفونی دخیل بودن آقای امرخیل را در تقلب های انتخاباتی نشان می دهد.

اما بر اساس گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، ضیاء الحق امرخیل رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ادعای تقلب بالایش را رد کرده و گفته که خلاف ورزی نکرده است.

عبدالله عبدالله همچنان از سازمان ملل متحد خواسته تا برای حل بن بست های انتخاباتی مداخله کند.

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است به شرطی برای حل این مشکلات اقدام می کنند که رهبری این پروسه را افغانان به عهده داشته باشند.

با این همه کمیسیون های انتخاباتی گفته اند که آنان کار های شان را مطابق قانون ادامه می دهند.

این کمیسیون ها گفته اند که ناظرین ملی و بین المللی در مرکز و ولایات می توانند از نحوه کار های آنان نظارت کنند.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG