لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

در سه ماه اول سال روان بیش از 1500 مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، در سه ماه اول سال روان بیش از یک هزار و پنجصد مورد خشونت علیه زنان در دفاتر این کمیسیون به ثبت رسیده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، بیشترین قضایایی ثبت شده از سوی دفاتر این کمیسیون در مرکز و ولایات شامل انواع خشونت های فزیکی از جمله لت و کوب زنان می باشند.

مسوولان در این کمیسیون، یکبار دیگر خواستار مجازات عاملین این پدیده اجتماعی در کشور شدند.

لطیفه سلطانی هماهنگ کننده بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر روز یکشنبه آمار خشونت های سه ماه اول سال روان خورشیدی را که از سوی این کمیسیون به ثبت رسیده با رادیو آزادی شریک ساخت .

اما وی مشخص نساخت که گراف خشونت ها علیه زنان در مقایسه به زمان مشابه سال گذشته افزایش و یا کاهش یافته است:

"بر اساس ارزیابی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مدت سه ماه اول سال 1392در دفاتر ساحوی و ولایتی این کمیسیون بیشتر از 1500 مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است. بررسی های کمیسیون حقوق بشر نشان می دهد که بیشترین بدرفتاری ها علیه زنان در مناطق ناامن صورت گرفته در مناطقی که پُر جمعیت است و امنیت نسبی در آن موجود است."

خانم سلطانی گفت که خشونت های ثبت شده نزد این کمیسیون در سال روان شامل موارد متعدد از جمله لت و کوب، ازدواج های اجباری و زیر سن، تجاوز جنسی، اخراج اجباری زنان از منزل، بد دادن، عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر و امثال آن اند .

به گفتهء خانم سلطانی، بیشتر کسانی که مورد خشونت قرار گرفته اند در بین سنین 12 تا 40 سال قرار دارند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در حالی از افزایش خشونت علیه زنان ابراز نگرانی می کند که چند ماه قبل لب و بینی یک زن به نام ستاره در ولسوالی انجیل ولایت هرات به وسیله شوهرش بریده شد.

شوهر ستاره تا کنون فراری است و از بازداشت وی خبری نیست .

خدیجه و شکریه نیز از جمله قربانیان خشونت ها در کشور اند که چهار ماه قبل از سوی افراد ناشناس در شهر شبرغان کشته شدند.

علت قتل این زنان تا کنون مشخص نشده است.

اما وزارت امور داخله افغانستان می گوید که نیرو های امنیتی افغان برای تنفیذ قانون و دستگیری عاملین خشونت ها در کشور تلاش می کنند.

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" در ساحاتی که زیر پوشش امنیتی نیست و یا آن ساحات نا امن است یک اندازه کار پولیس را مشکل می سازد، اما در همان ساحات نیز پولیس کوشش می کند تا از راه های مختلف و به کمک ارگان های کشفی و استخباراتی، به کمک بزرگان منطقه تلاش صورت می گیرد که مظنونین و متهمین دستگیر شوند. نیرو های ما در هر گوشه که هستند مکلفیت تنفیذ قانون را دارند."

پایین بودن سطح سواد، مشکلات اقتصادی و فرهنگی عوامل اصلی افزایش خشونت ها در برابر زنان در افغانستان تلقی می شود .

بر بنیاد معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سال گذشته بیش از 5 هزار مورد خشونت در برابر زنان در این کمیسیون ثبت شده است .

آگاهان امور حقوقی و فعالان حقوق زن در افغانستان برای جلوگیری از افزایش خشونت علیه زنان، بر راه اندازی و تطبیق برنامه های آگاهی دهی در مناطق که خشونت ها در آن بیشتر اند، تاکید می ورزند .
ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG