لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

مسلمیار: میانجیگری یوناما را در پروسه انتخابات بحیث ناظر می پذیریم


فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه افغانستان
فضل الهادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه افغانستان
رییس مشرانو جرگه افغانستان می گوید، همکاری سازمان ملل متحد در پروسه انتخابات این کشور نباید به استقلالیت کمیسیون های انتخاباتی صدمه وارد کند.

فضل الهادی مسلمیار در نشست عمومی روز یکشنبه مشرانو جرگه گفت، در ملاقاتی که با نماینده گان دفتر سیاسی سازمان ملل متحد یا یوناما داشته خواستار نقش سازمان ملل متحد به عنوان ناظر شده است:

" امروز نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد آمده بود و من با او گفتگو کردم، او گفت که هر دو نامزد و رییس جمهور از ما تقاضا کرده است که شما در این موضوع دخیل شوید، نظر شما چیست؟ فیصله نهایی ما این بود که میانجیگری ملل متحد به صفت ناظر برای مسلمیار و مشرانوجرگه قابل تائید است اما بر علاوه ناظر به صفت کارمند و فیصله کننده را قطعاً نمی پذیریم."

دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما می گوید، اگر طرف های دخیل در انتخابات به همکاری سازمان ملل متحد رضایت نشان دهند پس آنان آماده کمک در این بخش اند.

نظیف الله سالارزی یکی از سخنگویان یوناما روز شنبه در کابل به رادیو آزادی گفت، همکاری آنان به منظور حل تنش های موجود انتخاباتی مشروط به رهبری و مدیریت پروسه انتخابات توسط افغان ها است.

برخی از سناتوران نسبت به همکاری سازمان ملل متحد در پروسه انتخابات افغانستان مخالفت نشان داده و از هر دو نامزد ریاست جمهوری خواستند تا به اعلام نتایج انتخابات از سوی کمیسیون های انتخاباتی حرمت بگذارند.

بلقیس روشن یک تن از این سناتوران گفت، نامزدان نه باید به بهانه های مختلف زمینه مداخله خارجی ها در پروسه انتخابات افغانستان را فراهم نمایند:

" کسانی بودند که ادعا می کردند کمیسیون ها را قبول داریم و نمی خواهیم خارجی ها دخیل باشند، وقتی که باز دعوت از خارجی ها می کنند و استقبال از خارجی ها می کنند و می گویند که خارجی ها بهتر از ما تصمیم می گیرند خوشآیند بودن اجنبی ها را نشان می دهد."

در همین حال احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نیز گفته است که آنان در پروسه نظارت از انتخابات از همکاری سازمان ملل متحد استقبال می کنند.

پیش از این کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان نیز گفته بود که در صورت موجودیت کمیسیون های انتخاباتی، میانجیگری سازمان ملل متحد بخاطر حل تنش موجود انتخاباتی نمی تواند کمک کند.

آگاهان امور سیاسی و حقوقی می گویند که در صورت رضایت عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی همکاری سازمان ملل متحد از لحاظ سیاسی در پروسه انتخابات افغانستان ممکن است اما به اساس قانون در این بخش یگانه مرجع کمیسیون های انتخاباتی اند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG