لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

"میانجیگری سازمان ملل نمیتواند در حل بحران جاری انتخابات کمک کند"


نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان به این باور است که میانجیگری سازمان ملل متحد در حل بحران جاری انتخابات افغانستان نمی تواند کمک کند.

نادر محسنی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در صحبت با رادیو آزادی گفت، در موجودیت کمیسیون های مستقل انتخابات و شکایات انتخاباتی، سازمان ملل متحد و یا ادارهء دیگر مداخله کرده نمی تواند.
او گفت:
" ازهمکاری سازمان ملل متحد در مورد اینکه نهاد های قانونی بتوانند به وظایف شان عمل کنند، استقبال می کنیم. اما سپردن پروسه به ملل متحد به شکلی که نهاد های قانونی را نادیده بگیرد، فکر می کنم به نفع ثبات و همچنان نهادینه شدن پروسه دیموکراسی در افغانستان نخواهد بود."

در این میان حامد کرزی رییس جمهور افغانستان دیروز در ملاقات با شورای علما گفت، با این تقاضای کاندید معترض انتخابات ریاست جمهوری موافق است که می گوید، برای حل مساله انتخاباتی سازمان ملل متحد مداخله کند.

رییس جمهور کرزی در این مورد با عدهء از مقامات سازمان ملل متحد نیز گفتگو کرده است.

او گفت:
" داکتر صاحب عبدالله در کنفرانس خبری خود فرمودند که می خواهند از طریق سازمان ملل متحد به این مشکلات رسیدگی شود، اتفاقاً همان روز من همراه ملل متحد ملاقات داشتم و این را نه تنها پذیرفتم که یک کار خوب است، بلکه این را یک عمل نیک دانستم."

اما تاکنون گفته نشده که سازمان ملل متحد در حل این مساله چگونه همکاری خواهد کرد.

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل قبل از این به هر دو کاندید دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده بود که از اقداماتی خود داری کنند که به پروسه انتخابات لطمه وارد می کند.

عبدالله عبدالله کاندید ریاست جمهوری افغانستان می گوید، در این دور انتخابات تقلب شده و روابط اش را با هر دو کمیسیون به حالت تعلیق در آورده است.

فضل الرحمن اوریا عضو تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت، از تلاش ها برای حل این مشکل به میانجیگری سازمان ملل متحد حمایت می کنند، اما از یک خواست شان هم منصرف نمی شوند:

"ایفای نقش سازمان ملل متحد از نخستین خواست های ما بوده و ما از این اقدام استقبال می کنیم، اگر گام عملی برداشته شود، اما همه تقاضا های ما این نیست و از تقاضا های دیگری هم که داریم، یک ملی متر عقب نشینی نمی کنیم. فقط ما علاقمندیم که پروسهء انتخابات بر بنیاد آرای اشتراک مردم به پیروزی برسد."

فضل الرحمن اوریا گفت، تبدیلی رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات، تبدیلی رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی، جاگزینی دو تن نماینده سازمان ملل متحد در جمع کمیسیون شکایات انتخاباتی، شمارش شفاف آرا و برگزاری انتخابات در برخی از مناطق که تقلب گسترده و سازمان یافته صورت گرفته، از جمله تقاضا های ما به شمار می روند.

اما حقوق دانان می گوید، در موجودیت دو کمیسیون انتخاباتی اداره دیگر نمی تواند در امور انتخابات مداخله کند.

نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل گفت، قانون اساسی افغانستان صراحت دارد که یگانه مرجع اداره و برگزاری هر گونه انتخابات، کمیسیون مستقل انتخابات می باشد. او که با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت:

"از نظر سیاسی سازمان ملل متحد می تواند اقداماتی را انجام دهد، اما از لحاظ حقوقی یگانه مرجع که انتخابات در افغانستان را اداره و تدویر می کند، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان است."

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ 24 جوزا با هم به رقابت پرداختند.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، آنها بر اساس قانون در حضور ناظران داخلی و بین المللی به شمارش آرا ادامه می دهند و به خواست کدام کاندید این روند را متوقف نمی کنند.
XS
SM
MD
LG