لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۰

مستغنی: پاکستان با متهم کردن افغانستان میخواهد تخطی هایش را پنهان کند


احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان در پاسخ به نامه پاکستان، خواهان همکاری مشترک آن کشور در راستای مبارزه با تروریزم در منطقه گردید.

مقامات این وزارت می گویند که پاکستان نامهء را به تاریخ 9 جون عنوانی وزارت خارجه افغانستان فرستاده و در آن گفته است که گویا از این سوی خط دیورند حملات راکتی بر برخی از مناطق پاکستان انجام می شود و آنان در پاسخ به آن دست به حملات راکتی می زنند.

احمد شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، پاکستان به هدف پنهان کردن تخطی های خود افغانستان را متهم به اجرای حملات تروریستی به خاک آن کشور می نماید:

" هدف از وارد نمودن چنین اتهامات بالای جانب جمهوری اسلامی افغانستان کتمان کردن تخطی های دایمی یک جانبه بوده که از آنسوی خط دیورند صورت گرفته، که متاسفانه هنوز هم حملات راکتی بالای ولایات شرقی کشور ادامه دارد."

آقای مستغنی همچنان گفت، پاکستان به دلیل در معرض خطر تروریستان قرار گرفته که خود آن کشور زمنیه مساعد را برای رشد تروریستان فراهم کرده است.

به اساس معلومات وزارت خارجه، مبارزه مشترک افغانستان و پاکستان می تواند که مراکز آموزشی و منابع تمویل تروریستان را در منطقه ریشه کن نماید.

آقای مستغنی گفت، با آنکه پاکستان گفته بود که بخاطر تامین امنیت انتخابات افغانستان همکاری می نماید اما با پرتاب راکت در روز انتخابات ثابت نمود که در عملی نمودن تعهدات اش در قبال افغانستان صادق نیست.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پرتاب راکت از آنسوی خط دیورند در روز انتخابات چنین گفت:

" متاسفانه خلاف تعهدات مقامات ارشد حکومت پاکستان، نیرو های نظامی پاکستان در روز انتخابات هم راکت های متعددی را بالای ولسوالی های مختلف ولایت کنر پرتاب کرده و آن یک خلاف ورزی از تعهدات که مقامات ارشد دولت پاکستان سپرده بودند برای همکاری حفظ فضای امن در روز برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دانسته می شود."

این اظهارات در حالی صورت می گیرند که چندی قبل لوی درستیز قوای مسلح افغانستان گفته بود که پاکستان بخاطر همکاری با افغانستان نیت نیک ندارد.

با آنکه تلاش های دیپلوماتیک وزارت امور خارجه به هدف توقف حملات راکتی از آنسوی خط دیورند بر مناطق شرقی کشور جریان دارد با آنهم شب گذشته 26 راکت از آنسوی خط دیورند بر ولایت کنر پرتاب گردیده است.

گفته می شود ک از سه سال گذشته به این سو صد ها راکت از آنسوی خط دیورند بر مناطق شرقی افغانستان اصابت کرده و باعث کشته، زخمی و بیجا شدن صد ها تن گردیده است.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG