لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

ولسی جرگه قانون منع پول شویی و عواید ناشی از جرایم را تصویب کرد


سر انجام پس از هفته ها بحث و تکمیل شدن نصاب در ولسی جرگه، قانون جلوگیری از پول شویی و عواید ناشی از جرایم که یکی از قوانین مهم خوانده می شود در هشت فصل و هفتاد ماده به اکثریت آرا تصویب گردید.

طرح قانون منع پول شویی پس از هفته ها بحث و ایجاد تعدیلات از سوی کمیسیون های مشترک ولسی جرگه به روز دوشنبه برای بار سوم به جلسه پیشکش شده و بالای آن رای گیری صورت گرفت.

عبدالروف ابراهیمی رییس ولسی جرگه نتیجه رای گیری را چنین اعلام کرد:

"طرح قانون جلوگیری از پول شویی و عواید ناشی از جرایم طی هشت فصل و هفتاد ماده به رای گذاشته می شود موافق کارت سبز و مخالف کارت سرخ به استثنای یک کارت سرخ به اکثریت به تصویب رسید."

این در حالیست که طرح قانون جلوگیری از پول شویی و عواید ناشی از جرایم در چند جلسه اخیر به نسبت عدم تکمیل بودن نصاب و حضور نیافتن وکلا در جلسات عمومی از تصویب بازماند.

طرح قانون جلوگیری از پول شویی و عواید ناشی از جرایم که قبل از این بنام قانون منع تطهیر پول و عواید ناشی از جرایم یاد می شد، در هشت فصل و 45 ماده همراه با طرح قانون جلوگیری از تمویل تروریزم حدود یک ماه قبل از سوی حکومت جهت تصویب به ولسی جرگه ارائه گردیده بود.

در این حال مسوولان دافغانستان بانک از این اقدام ولسی جرگه استقبال کرده می گویند، این قانون با در نظر داشت تمام شرایط سازمان بین المللی پول آماده و تصویب گردیده است.

خان افضل هده وال معاون دافغانستان بانک در مورد گفت:

" به تاریخ 22جون "فتف" یا سازمان بین المللی تطبیق قوانین مجلس دارند و در آن مجلس بحث می شود تصویب این دو قانون از سوی ولسی جرگه یک دستآورد بسیار کلان است که حالا ما می توانیم این را تقدیم کنیم به آن سازمان و از مشرانو جرگه توقع ما اینست که هر چه زود تر قبل از ضرب الاجل تایید کند."

"فتف" یکی از سازمان هایست که معیار ها را برای کشور ها در بخش منع تطهیر پول و جلوگیری از تمویل تروریزم ترتیب و خواهان تطبیق آن از سوی کشور های عضو می باشد.

پیش از این نگرانی های وجود داشت که هرگاه قانون منع پول شویی از سوی ولسی جرگه تصویب نشود افغانستان با بحران اقتصادی روبرو شده و روابط بانک های این کشور با جهان قطع می گردد.

اما گفته می شود تصویب این قانون از سوی ولسی جرگه به بیشتر نگرانی ها در این خصوص پایان داده و انتظار می رود این قانون پس از تایید مشرانو جرگه و توشیح رییس جمهور در جریده رسمی نشر گردد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG