لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

رییس پیشین "ISI" عبدالله عبدلله را نامزد مناسب خواند


جنرال متقاعد حمید گل رییس پیشین اداره استخبارات پاکستان در راولپندی در مصاحبه با فرانسپرس گفته است که عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات افغانستان یک امید خوب برای صلح دانسته شده می تواند.

وی افزوده است که برای صلح در افغانستان تا به یک شخصیت علمی و اکادمیک به یک جنگجو نیاز است.

جنرال حمید گل می گوید که عبدالله برای صلح امتیازات زیاد دارد و اگر هدف صلح باشد که باید هم باشد، وی یک جهادی است و معاونین اش نیز جهادی ها اند.

این اظهارات حمید گل با واکنش شدید افغان ها در شبکه های اجتماعی مواجه شده است.

سمیع حسینی یک فعال جامعه بحث آزاد این سخنان حمید گل را رد کرده و به او توصیه می کند که با مسایل مربوط به خودش سرو کار داشته باشد.

از سوی دیگر عمر صمد قبلاً سفیر افغانستان در فرانسه و کانادا انگیزه اظهارات جنرال حمید گل را قابل پرسش می خواند.

یک تعداد دیگر گفته اند که حمید گل به این خاطر عبدالله را ترجیح می دهد که عبدالله عبدالله می خواهد مساله خط دیورند را حل نماید.

در این حال جاوید فیصل عضو و سخنگوی تیم انتخاباتی عبدالله می گوید که در صورت پیروزی آقای عبدالله در انتخابات در مورد تصمیم در خصوص خط دیورند از طریق لویه جرگه به مردم افغانستان مراجعه خواهد شد:
رییس پیشین "ISI" عبدالله عبدلله را نامزد مناسب خواند
رییس پیشین "ISI" عبدالله عبدلله را نامزد مناسب خواند

" در مورد تصمیم در ارتباط به خط دیورند به مردم مراجعه می کنیم، در صورت که به ما رای بدهند به خواست مردم آنچه تصمیم بگیرند عمل می کنیم. "

حمید گل به خاطر گسترش نفوذ پاکستان در کشور های همسایه با استفاده از افراطی ها در جنگ های نیابتی به عنوان پدر معنوی اجرای ستراتیژی پاکستان دانسته می شود.

افغان ها ممکن از هیچ اداره دیگر به اندازه اداره استخبارات پاکستان نفرت نخواهند داشت.

آی اس آی مجاهدین افغانستان را در دهه هشتاد میلادی بر ضد قوای شوروی سابق آموزش داد و آنها را با اسلحه مجهز کرد.

این اداره در ایجاد گروه طالبان هم نقش مهم ایفا نمود و حکومت افغانستان پیوسته اداره استخبارات پاکستان به حمایت از مخالفان مسلح دولت افغانستان متهم می کند.
XS
SM
MD
LG