لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

مستغنی: اگر تلاش های دیپلوماتیک با پاکستان نتیجه ندهد، پاسخ نظامی خواهیم داد


وزارت خارجه افغانستان هشدار داده است اگر پاکستان به حملات راکتی و هوایی اش بر مناطق سرحدی ولایت کنر پایان ندهد، در نهایت با عکس العمل نظامی حکومت افغانستان روبرو خواهد شد.

مسوولان در این وزارت می گویند، درهمین ارتباط یادداشت های از نگرانی حکومت افغانستان در خصوص تداوم حملات پاکستان بر خاک این کشور به سفارت پاکستان و امریکا ارسال گردیده است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، در یکی از این یاداشت ها از پاکستان تقاضا گردیده تا هرچه زودتر حملات اش بر افغانستان را متوقف سازد:

" مناسب ترین گزینه برای پاسخ گفتن به این مشکل، تلاش ها از راه های دیپلوماتیک است، اما گزینه های دیگری هم مطرح است و آماده گی به پاسخ مناسب به حملات که صورت می گیرد از جانب دولت افغانستان با ابعاد مختلف گرفته می شود، ابعادش از مطرح کردن این مساله در سطح بین المللی گرفته تا پاسخ دادن به طور مناسب از طریق سیاسی و دیپلوماتیک و اقتصادی و در نهایت پاسخ نظامی است. "

آقای مستغنی گفت، از امریکا که پیمان استراتیژیک با افغانستان دارد نیز درخواست شده است تا موقف خود را در رابطه به چنین حملات، روشن بسازد.

آقای مستغنی افزود، روی همین دلیل هفته گذشته وزارت خارجه افغانستان سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد و مراتب نگرانی اش را در این ارتباط با وی شریک نمود.

این نگرانی ها در حالی مطرح می شوند که در آغاز همین هفته دو هلیکوپتر نظامی پاکستان مناطق سرحدی ولسوالی دانگام ولایت کنر را بمباران کردند.

در این رویداد چهار تن کشته و نزدیک به بیست تن دیگر زخمی شدند.

حملات اخیر پاکستان بر افغانستان عکس العمل تند اعضای شورای ملی و مردم این کشور را نیز برانگیخته است.

آنان اینگونه حملات را نقض حاکمیت ملی و استقلال کشور دانسته و از حکومت افغانستان، ایالات متحده امریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته اند تا جلو این راکت پرانی های پاکستان را بگیرند.

در این حال شماری از کارشناسان افغان می گوید که امریکا، افغانستان را به عنوان یک کشور مستقل نمی شناسد و همین مساله سبب شده که در چنین شرایطی، خاموشی اختیار کند.

زبیر شفیقی یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفته است، اگر امریکا عکس العملی در رابطه به حملات راکتی و هوایی پاکستان بر خاک افغانستان نشان ندهد، داشتن پیمان استراتیژیک با این کشور بی مفهوم خواهد بود:

" معنای پیمان های که دو کشور باهم دارند همین می باشد که اگر یکی از این دو کشور از آن مستفید نشود آن پیمان هیچ معنای ندارد، متاسفانه امریکا به حیث یک قدرت بزرگ جهان افغانستان را به عنوان یک کشور مستقل نمی شناسد، این سکوت باید سرنوشت پیمان استراتیژیک را با امریکا روشن بسازد. "

با آنکه حکومت افغانستان همواره تلاش کرده تا از راه های دیپلوماتیک به حملات راکتی پاکستان برخاک افغانستان خاتمه بدهد، اما مردم و کارشناسان می گویند که حکومت در این کار موفق نشده و نیاز به تجدید نظر در اقدامات آینده اش در این خصوص دارد.

آنان تاکید دارند تا زمانیکه افغانها متحدانه در برابر پاکستان قرار نگیرند، این کشور به حملات و مداخلات اش در امور افغانستان، خاتمه نخواهد داد.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG