لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

اختلافات در صفوف طالبان افزایش یافته است


با نزدیک شدن زمان خروج نیرو های بین المللی از افغانستان از ایجاد یک رشته اختلافات در صفوف طالبان مسلح خبر داده می شود.

مقامات افغان می گویند که اکنون بیش از چهار گروه در صفوف طالبان فعالیت داشته اما به یک دیگر شان اعتنایی ندارند.

گروه موسوم به محاذ فدایی تحریک اسلامی افغانستان به روز چهارشنبه در یک اعلامیه با لحن اهانت آمیز قاری یوسف احمدی را که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند مورد انتقاد قرار داد.

در این اعلامیه قاری حمزه که خود را سخنگوی محاذ فدایی می نامد قاری یوسف احمدی را سخنگوی ملیشه های قطری خطاب نموده و هشدار داده است که طالبان حوصله آنها را آزمایش نکنند ورنه تمام شواهد را در مورد اصلیت شان در اختیار رسانه ها قرار خواهند داد.

محاذ فدایی حضور اش را در میدان جنگ در افغانستان پس از آن در یازده ماه مارچ اعلان کرد که مسوولیت قتل خبرنگار سویدنی به نام نیلز هورنر را در کابل به عهده گرفت.

جریان اصلی طالبان دست داشتن در این حادثه و هر نوع رابطه با محاذ فدایی را رد کرده است.

مقامات افغان می گویند که محاذ فدایی یک گروه بیشتر افراطی بوده که از طالبان بریده است و از سوی حاجی نجیب الله یک قوماندان وفادار به ملا دادالله چهره پیشین طالبان رهبری می شود.

یک گروه دیگر طالبان شورای جهادی مجاهدین برای اتحاد و تفاهم است که در امتداد خط دیورند فعالیت می کند.

معلوم نیست که این گروه چند عضو دارد اما گفته می شود که مانند محاذ فدایی موقف نهایت شدید و افراطی دارد.

پیش از این معتصم آغا جان مسوول کمیته سیاسی شورای کویته نیز خود را از طالبان جدا نمود و گفته می شود که تلاش های صلح را بر خلاف اعلامیه های شورای رهبری طالبان آغاز کرده است.

در این تازه گی ها از اختلافات عمیق در سطح رهبری طالبان خبر داده می شود.

مقامات افغان به این باور اند که اختلافات در صفوف طالبان مسلح پس از انتخابات شانزده هم حمل افزایش یافت.

به گفته آنها، گروه اصلی طالبان به رهبری ملا محمد عمر اعتبار اش را از دست داده و طالبان حالا به گروه های مختلف تقسیم شده اند.

یک مقام ارشد امنیتی حکومت افغانستان می گوید که طالبان دیگر یک گروه نیستند.

به گفته یک مسوول ریاست امنیت ملی که بنابر حساسیت موضوع از افشای نامش خود داری کرد به رادیو آزادی گفت که اختلافات میان دو معاون ملا عمر، مولوی عبدالقیوم ذاکر و اختر محمد منصور دو سال پیش ایجاد شد.

مولوی ذاکر عضو شورای کویته و مسوول کمیسیون نظامی بود، وی تمام عملیات نظامی را رهبری می کرد.

اختر محمد منصور معاون اول ملاعمر، رهبری طالبان را در جنوب افغانستان به عهده داشت.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغانستان در پاکستان در ارتباط به برخی گروه های که از طالبان جدا شده اند می گوید:

" قبلاً هم بین طالبان افغانی گروه ها و دسته های مختلف وجود داشت، این مخالفت ها زمانی زیاد شد که مولوی قیوم ذاکر وظیفه داشت که انتخابات افغانستان را اخلال نماید و مردم را به خاک و خون بکشاند، وی این کار را نتوانست و یا نکرد.
گروه های دیگر هم چنان در کنر علیه دستور ملا عمر بغاوت کردند مانند ملا عبدالستار و عبدالوهاب، یک تعداد افرادی دیگر هم مانند آغای احمدی و علیشا نیز در مخالفت قرار داشتند.
حالا چهار دسته معین در بین طالبان سر بلند کرده که بعضی تماس های در داخل افغانستان با معتصم آغا جان و بعضی تماس های هم با سید اکبر آغا دارند."


به اساس معلومات منبع ریاست امنیت ملی افغانستان، انتخابات علت عمیق تر شدن این اختلافات است.

به گفته این منبع پس از آنکه مولوی عبدالقیوم ذاکر از حمله بر روند انتخابات افغانستان خود داری کرد سایر رهبران طالبان و حامیان آنها در اردوی پاکستان همین مساله را بهانه قرار دادند تا او را به استعفا مجبور نموده از دایره رهبری طالبان بیرون سازند.

منبع می افزاید که مولوی ذاکر در حال حاضر از سوی استخبارات پاکستان در حبس خانه گی به سر می برد.

ملا عمر برادر اش مولوی عبدالمنان هوتک را پس از برکناری مولوی ذاکر به عنوان مسوول کمیسیون نظامی تعیین کرد اما این مقام ریاست امنیت ملی می گوید که این تصمیم باعث اعتراض های قومی شد و در نتیجه آن ملا عمر، ابراهیم صدر را به حیث مسوول این کمیسیون انتخاب نمود.

بر بنیاد ادعای منبع ریاست امنیت ملی افغانستان، سراج الدین حقانی رهبر شبکه حقانی نیز پس از انتخابات به قوماندانان خود دستور داد که از اوامر شورای کویته پیروی نکنند.

جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی افغان می گوید که اختلافات قابلیت طالبان را در زمینه پیشبرد عملیات نظامی از بین برده است:

" پاکستان احساس می کند که در داخل ستون های طالبان افغانی و پاکستانی سازمان های حریف استخباراتی مانند افغانستان، احتمالاً هندوستان و دیگران نفوذ کرده به این لحاظ هم نسبت به طالبان بی اعتماد است.
نسبت به طالبان پاکستان هم بی اعتمادی، اختلافات و چند دسته گی بسیار شکل گرفته است.
این باعث تضعیف طالبان شده است که نمی توانند دیگر به گونه گسترده عملیات ها را انجام بدهند."


آقای کوهستانی هم چنان می گوید که اختلافات داخلی در میان طالبان فرصت خوبی را به حکومت افغانستان فراهم می کند که از آن در تلاش ها در راستای برقراری صلح استفاده نماید.

وی در ادامه گفت:

" سازمان های استخباراتی کار فعال می کنند، نفوذ دارند و این را نظارت کرده می توانند.
چون حکومت در حال گذار است، تصمیم گیری جدی در نظام صورت گرفته نمی تواند که موجب نتایج مثبت و قطعی شود.
رییس جمهور کرزی هم چنان دلچسپی های قبلی را در ارتباط به روند گفتگو و مصالحه در حال حاضر ندارد."


جاوید کوهستانی و احمد سعیدی کارشناسان افغان و یک مقام ریاست عمومی امنیت ملی که به شرط افشا نشدن نامش با رادیو آزادی صحبت می کرد هم چنان می گویند که اردو و ادارهء استخبارات پاکستان تلاش های جدی را در خصوص دور کردن اختلافات در میان طالبان آغاز کرده است.

آقای کوهستانی در این مورد گفت:

" اخیراً به هدایت ملا عمر و تحت فشار مستقیم آی اس آی پاکستان یک کمیته حل منازعات در میان رهبری طالبان برای پشاور و کویته ساخته شده است که نور الدین ترابی، مولوی شیرین و ملا نانی اعضای این کمیته استند.
آنها اخیراً به پشاور سفر داشتند، تلاش های آنان کاهش منازعات یا حل اختلافات در رده های مختلف طالبان، در سطح رهبری و جمع آوری نظریات رهبران طالبان در پشاور و کویته است."


کارشناسان در مورد عوامل اختلافات در میان طالبان نظریات مختلف دارند.

خشکیدن منابع مالی خلیج در پی بحران های تازه سیاسی در شمال افریقا و آسیای میانه، به درازا انجامیدن جنگ بی نتیجه افغانستان و کوتاه آمدن طالبان برای رسیدن به قدرت، پخته گی سن رهبران آنها که در نتیجه حالا بسیار محافظه کار شده اند از مواردی اند که این کارشناسان از آنها به عنوان عوامل ایجاد اختلاف در صفوف طالبان یاد می کنند.

آقای سعیدی از حکومت افغانستان به خصوص ریاست امنیت ملی می خواهد که از این موقع برای مصالحه و گفتگو با طالبان صلح خواه و منزوی ساختن چهره های تندرو استفاده نماید.

به گفته وی، ریاست امنیت ملی افغانستان این توانایی را دارد.

تحلیلگران افغان به این نظر اند که عناصر طرفدار صلح همیش در صفوف طالبان موجود بوده و ممکن است که با آنها گفتگو انجام شود.

این تحلیلگران به عنوان مثال از ملا برادر یاد می کنند که حکومت افغانستان همواره خواهان رهایی او از سوی حکومت پاکستان شده است.

حکومت افغانستان می گوید که ملا برادر طرفدار صلح بود.
XS
SM
MD
LG