لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

حکومت افغانستان برای خانواده های متضرر بدخشان، خانه می سازد


مقامات افغان می گویند، پلان دارند برای صدها خانوادهء که از اثر لغزش کوه در قریه آب باریک بدخشان بیجا شده اند خانه های را آباد کنند.

به گفته مقامات محلی در این حادثه طبیعی حد اقل سه صد نفر کشته شده اند. آنها هشدار داده اند که این رقم شاید به صدها تن دیگر افزایش یابد.

گزارش های ابتدایی گفته بودند حدود 2500 نفر در این حادثه کشته شده اند.

این لغزش کوه حدود 700 خانواده را بیخانه ساخت که تعداد این افراد به قریه های همجوار پناه برده اند و تعدادی هم در خیمه های که سازمان های بشری به آنها رسانیده اند به سر می برند.

عبدالله همایون دهقان رییس اداره حالات اضطراری ولایت بدخشان گفته است، یک کمیسیون برای یافتن مناطق خالی برای اعمار مساکن برای این بیجا شده گان تشکیل شده است.

آقای دهقان گفت، آنها با مردم قریه های همجوار در تماس اند و حکومت آماده است زمین های را برای زیست این بیجا شده گان خریداری کند.

"مارک بودن" همآهنگ کننده کمک های بشری ملل متحد در افغانستان دیروز در قریه آب باریک بدخشان به خبرنگاران چنین گفت:

« امسال سالی است که ما در آن بیشترین رقم تلفات در حوادث طبیعی در یک دهه در افغانستان را دیده ایم. ما حد اقل 68 هزار نفر بیجا شده داریم و فکر می کنم تمرکز ما باید به ماه های آینده باشد تا مطمین گردیم کسانی که بیجا شده اند، خانه ها و همه چیز شانرا از دست داده اند، دوباره به زنده گی عادی برگردند.»

متیو گریدون سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرین که در رسانیدن کمک ها به این آسیب دیده گان دخیل می باشد گفته است، نیازمندی های اساسی در قریه آب باریک تقریباً به شکل مناسب مرفوع شده است و حال باید توجه را به حل درازمدت این مساله معطوف بداریم.

گریدون افزود، خیمه های به این مردم داده شده است ولی حال نیاز به یافتن محلات بود و باش برای این افراد وجود دارد.

از سوی دیگر دو کاندید پیشتاز ریاست جمهوری اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله دیروز از محل حادثه اخیر در بدخشان دیدن کردند.
XS
SM
MD
LG