لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

"دفتر UNHCR در انقره نمیتواند قضایای پناهنده گی افغانها را بررسی کند"


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان
وزارت خارجهء افغانستان می گوید، دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل در ترکیه بنابر دلایل مختلف مسوول حل مشکلات پناهجویان افغان در آن کشور نیست.

در این اواخر ده ها مهاجر افغان در مقابل دفتر ساحوی سازمان ملل در انقره تجمع کرده اند و خواهان پناهنده گی در کشور های خارجی اند.

اما شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجهء افغانستان به روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت بنابر 3 دلیل دفتر سازمان ملل نمی تواند قضایای پناهنده گی این افراد را بررسی کند.

به گفتهء مستغنی، از جملهء این دلایل یکی این که دفتر ساحوی سازمان ملل در انقره مسوول بررسی دوسیه های اتباع کشور های سوریه، عراق و ایران است و فقط به این کشور ها عرضهء خدمات دارند.

آقای مستغنی همچنان گفت که اکثریت کشور ها افغان ها را مهاجر واقعی نمی دانند:

"دلیل دوم این که به کشور های که این سازمان افراد را به عنوان مهاجر می فرستد، آن کشور ها انتقاد کرده اند که افغان ها بیشتر مهاجرین واقعی نیستند."

به گفتهء آقای مستغنی دفتر سازمان ملل در انقره گفته است که مهاجران افغان می توانند از حکومت ترکیه خواهان پناهنده گی شوند.

بر اساس گزارش های برخی از رسانه های خارجی، حدود 3 صد مهاجر افغان در مقابل دفتر ساحوی سازمان ملل در انقره چندی قبل به گونهء اعتراض تجمع کرده بودند تا عرایض آنان برای پناهنده گی در بعضی از کشور ها پذیرفته شود.

بر اساس ارزیابی که از طریق رسانه ها به نشر رسیده است، در میان این پناه جویان اطفال و زنان نیز شامل اند.

اکثریت مهاجرین افغان از راه ترکیه به گونه غیر قانونی وارد اروپا می شوند و یا در این کشور انتظار رفتن به یکی از کشور های اروپایی را می کشند.

گفته می شود نا امنی ها، بیکاری و نگرانی ها از آینده این کشور عواملی اند که منجر به رفتن افغان ها به سایر کشور های جهان می گردد.
XS
SM
MD
LG