لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۳

کمیسیون شکایات 250 مورد شکایت را مورد بررسی قرار داد


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در سومین جلسهء رسیده گی به شکایات انتخاباتی به بررسی شکایات در زون غرب و جنوب غرب کشور پرداخت.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان در سومین جلسه علنی رسیده گی به شکایات دو صد و پنجاه مورد شکایت انتخاباتی را از ولایات فراه، هلمند، بادغیس، غور، ارزگان، نیمروز، قندهار، هرات و زابل مورد بررسی قرار داد.

عبدالستار سعادت رئیس این کمیسیون در این نشست که به روز دوشنبه در کابل برگزار شد گفت، احتمالاً پس از بررسی های آنان شماری از آرای انتخابات باطل اعلام گردند:

" این شکایاتی بودند که در کتگوری الف و ب قرار داشتند شما دیدید که شکایات بر اساس اسناد، بررسی های ما و هم در بخش استیناف طلبی بررسی گردیدند.
شما می بینید که آنان دلایل موجه بر علیه شکایات شان دارند و ما نیز اسناد موثق در رابطه بدست داریم اجراآت ما بالاخره سبب آن خواهد شد که تعدادی از آرا باطل گردند."


مسوولین کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گویند، وادار ساختن افراد از سوی زورمندان بخاطر دادن رای به برخی نامزدان مشخص، پُر شدن صندوق ها به نفع برخی از نامزدان مشخص، لت و کوب و تهدید کارمندان کمیسیون انتخابات از سوی طرفداران برخی از نامزدان از جمله شکایاتی اند که در این ولایات به ثبت رسیده اند.

به گفته کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان، بیشتر این شکایات علیه تیم های انتخاباتی عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمد زی، زلمی رسول و محمد شفیق گل آغا شیرزی به ثبت رسیده اند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان گفته است که نتایج بررسی های جلسات علنی، هفته آینده به کمیسیون مستقل انتخابات این کشور فرستاده خواهد شد.

این کمیسیون در دومین نشست علنی رسیده گی به شکایات به روز یکشنبه یک صد و سی و یک مورد شکایت را از نُه ولایت زون مرکزی مورد بررسی قرار داد.

به همین شکل در اولین نشست علنی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان با بررسی آرای پنجصد و بیست و پنج محل بیش از دوصد وسی و چهار هزار رای باطل اعلام گردید.

از سوی دیگر نماینده های دو نامزد پیشتاز انتخابات که در سومین نشست علنی کمیسیون شکایات انتخاباتی حضور داشتند شکایات وارد شده بر تیم های شان را بی اساس خواندند.

به گفته آنان، کمیسون شکایات انتخاباتی در رابطه به شکایات اسناد موثق ندارد.

به اساس معلومات مسوولین کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان آنان در جلسات شان بیش از دو هزار مورد شکایت انتخاباتی را به گونه علنی مورد بررسی قرار خواهند داد.

قرار است پس از بررسی این شکایات نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در بیست و چهارم ثور اعلام شود.

سحرلیوال
XS
SM
MD
LG