لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۷

امرخیل: در مورد نحوه برگزاری انتخابات، قناعت نامزدان پیشتاز حاصل شد


پس از دیدار روز یکشنبه رییس جمهور کرزی با مسوولین کمیسیون های انتخاباتی و نامزدان پیشتاز انتخابات در ارگ ریاست جمهوری، اکنون در مورد نتایج این نشست شرکت کننده گان اظهارات ضد و نقیض دارند.

به اساس اعلامیه مطبوعاتی ریاست جمهوری، در این نشست، روسای هر دو مجلس شورای ملی، کمیسیون های انتخاباتی، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی نامزدان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری بالای مسایل انتخاباتی بحث نمودند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که این نشست به هدف بحث روی مسایل مربوط انتخابات و گزارشدهی عمومی در رابطه به برگزاری انتخابات، چگونگی شمارش آرا و رسیده گی به شکایات انتخاباتی برگزار شد بود.

ضیاء الحق امرخیل رئیس دارالانشاء این کمیسیون روز دوشنبه در مورد به رادیو آزادی گفت، بحث های در مورد چگونکی برخی مسایل در خصوص انتخابات با نامزدان صورت گرفت و آنان به پاسخ ها در این رابطه قناعت حاصل کردند:

« نامزدان ریاست جمهوری برخی از پرسش های در مورد انتخابات 16 حمل داشتند آنان بیشتر معلومات و وضاحت خواستند که خوشبختانه از سوی کمیسیون انتخابات به آنان ارائه شد. با آنان بحث شد و قناعت نامزدان حاصل شد. هدف دیگر این بود که هماهنگی میان نامزدان ریاست جمهوری و کمیسیون های انتخاباتی ایجاد گردد. شکایاتی را که کمیسیون مستقل و کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی بررسی کرده بود در هنگام بررسی آن نماینده گان کاندیدان موجود بودند و همچنان ناظرین و نماینده گان رسانه ها نیز موجود بودند. »

آقای امرخیل همچنان گفت که در این نشست در مورد احتمال رفتن انتخابات به دور دوم و آماده گی های این کمیسیون نیز بحث شده است.

پیش از این نیز دونامزد پیشتاز انتخابات با رییس جمهور کرزی و برخی از مقامات حکومت در ارگ ریاست جمهوری نشست داشتند در آن روی آماده گی های برای برگزاری مراسم با شکوه حلف وفاداری رییس جمهور آینده صحبت شده بود.

با این همه تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله نامزد پیشتاز انتخابات می گوید که توضیحاتی که از سوی کمیسیون های انتخاباتی در مورد ابطال آرای مراکز و بررسی شکایات ارایه شد برای آنان پذیرفتنی نیست.

سید آقا فاضل سانچارکی یک تن از اعضای تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله در این مورد گفت:

« ابطال آرای مردم که دارای ابهامات زیاد است، دلایل ابطالش چی بوده شکایات که تا حال رسیده باید به شکل دقیق و مستند باشد و همچنین یک سلسله ابهاماتی که در خود ویب سایت کمیسیون مستقل انتخابات وجود دارد و تفاوت ها و تناقضاتی که بین ریزیلتشیت ها وجود دارد توضیحاتی از سوی کمیسیون ارایه شد که قناعت بخش نبود. »

از سوی دیگر اعضای تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی دومین نامزد پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری یک بار دیگر روی بررسی شکایات به گونه شفاف تاکید دارند.

ظاهر زهیر سخنگوی تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی به رادیو آزادی گفت که باید کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی در تفکیک آرای پاک از ناپاک دقت نماید:

« کمیسیون رسیده گی به شکایات انتخاباتی باید در روند رسیده گی به شکایات از دقت بالای کار بگیرند و عدالت و انصاف را باید مد نظر داشته باشند و در مجموع آرای صحیح مردم افغانستان را از آرای تقلبی جدا بسازد. این کمیسیون باید رسیده گی به تقلب را جدی بگیرد. تا بعداً نتیجه نهایی که اعلام می شود نتیجه آرای صحیح مردم افغانستان باشد. »

آقای زهیر گفت که اعلام نتایج ابتدایی نشان میدهد که ممکن انتخابات به دور دوم برود از اینرو آنان آماده گی لازم برای شرکت در دور دوم انتخابات دارند.

این اظهارات از سوی تیم های انتخاباتی نامزدان پیشتاز در حالی صورت می گیرد که کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی سرگرم بررسی شکایات انتخاباتی است.

گفته می شود که عدم تکمیل پنجاه درصد جمع یک از سوی نامزدان احتمال رفتن انتخابات به دور دوم را افزایش میدهد.

قرار است نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری در 24 ثور اعلام گردد.



ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG