لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

سیلاب زده های جوزجان در انتظار کمک اند


شصت تن در اثر سرازیر شدن سیلاب در ولایت جوزجان جان باختند و حدود 98 تن دیگر لادرک اند.

باشنده گان ولسوالی درزاب و قوش تپه در بستر های شان آرمیده بودند که چهار اطراف منازل شان را آب فرا گرفت و خانه ها یکی پی دیگر فرو ریختند و جوانان، دختران، پیر مردان و پیر زنان با اطفال طعمه آب شدند.

روز جمعه گذشته از ساعت هفت صبح تا هفت شام نیرو های اردوی ملی و پولیس ملی بیشتر از دیگران داخل اقدام شدند و به کمک قربانیان و آسیب دیده گان رفتند.

سکوت آدینه روز شکسته بود و مردم زار و پریشان به نقاط که سیل در آنجا جاری بود روان بودند تا حداقل به نزدیکان شان کمک کنند.

ولی دریا طوفانی بود، طوری که هر موج جسدی را تحویل مردم می داد و فرش های گل آلود، چوب کلکین و دروازه را به گوشه و کنار پرتاب می کرد و زنگ خطر را به صدا در می آورد.

از این خطر، سیل مردم شبرغان هم در امان نماندند، به گفته شماری از این مردم ده ها قریه در اطراف شهر شبرغان بی خانمان شدند.
امروز روز سوم است، صد ها خانواده خانه های شان را از دست داده و شب ها را در یک دشت کلان صبح کرده اند. آنها می گویند که تا هنوز غیر از چند قرص نان خشک و بوتل های آب، دیگر هیچ کمکِ به آنها صورت نگرفته است.

انه قریه دار یک تن از باشنده گان قریه چوب باش شبرغان که به گفته خودش تنها جان خود و اولاد هایش را نجات داد و در یک گوشهء از دشت کلان بسر می برد می گوید، حالا که از سیل نجات یافته اند ولی به کمک عاجل نیاز دارند تا فرزندان شان از گرسنگی تلف نشوند:

« ما مردم می ترسیم که بعد از این بچه های ما از گرسنگی، تشنه گی و سردی هوا تلف نشوند.»

اما سرانجام فرشته های نجات دست بدست هم داده به کمک این مردم شتافتند و آنانی را که نا چار و بی بضاعت در بین آب گل آلود در بام های منازل شان گیر مانده بودند، نجات دادند.

نیرو های اردوی ملی یکبار دیگر سر لچ و پا برهنه بداخل آب گل آلود رفته، از طریق زمین و هوا به مردم کمک نمودند و واضح نمودند که آنها لحظه یی از یاد مردم فارغ نیستند.

جگرن عبدالبصیر رییس ارکان کندک کومندو در شمال از فرستادن تیم صحی با 8 عراده موتر امبولانس برای عرضه خدمات صحی و کمک به آسیب دیده گان سیلاب جوزجان خبر داد:

« ما هر چه عاجل تیم های صحی خود را ترتیب نمودیم و22 نفر پرسونل صحی را موظف ساختیم، فعلاً داخل خدمت هستند و به مجروحین کمک کردند به تعداد 50 نفر اجساد را به شفاخانه انتقال دادند.»

به این طریق در جریان 3 روز گذشته یک هزار انسان که در دام مرگ قرار داشت نجات داده شد و پنج هزار تن دیگر بی خانمان شدند و هنوز هم خانواده های بی سرپناه شب ها را با شکم گرسنه و قبول خطر مرگ سپری می کنند و چشم امید به کمک های بیشتر دارند.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار
XS
SM
MD
LG