لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۱

نورستانی: شک داریم که کسی در دور اول انتخابات برنده شود


احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تردید دارد که یکی از نامزدان ریاست جمهوری بتواند در دور نخست انتخابات، آرای پنجاه درصد جمع یک را کسب کند.

پیشبینی های کارشناسان در داخل و خارج از افغانستان هم دلالت بر این می کند که حالا تقریباً رفتن انتخابات به دور دوم، قطعی شده است.

به باور کارشناسان، اعلان سومین دور نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که انتخابات به دور دوم خواهد رفت زیرا تا حالا هیچ یک از نامزدان آرای پنجاه درصد جمع یک را کسب نکرده اند.

تنها نتایج هفده اعشاریه پنج درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است.

حالا این موضوع داغ تر از گذشته شده که انتخابات به دور دوم خواهد رفت.

هیچ یک از نامزدان ریاست جمهوری به شمول عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی که در انتخابات شانزدهم حمل پیشتاز تر از سایر نامزدان بوده اند، نتوانسته اند تا حالا به هدف دست یابند.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز در یک نشست خبری در کابل گفت: با توجه به اعلان بخش بزرگی از نتایج قسمی، آنها تردید دارند که یکی از نامزدان بتواند به هدف تعیین شده پنجاه درصد جمع یک دست یابد:

« فکر می کنیم در آن هفده و نیم درصد باقیمانده که شمارش شود، در شک است که کسی در دور اول برنده شود، اما قاطع گفته نمی توانیم.»

کارشناسان می گویند: با اعلان 82.5 درصد نتایج قسمی، تقریباً رفتن انتخابات به دور دوم قطعی شده است.

ودیر صافی استاد در پوهنتون کابل، به رادیو آزادی گفت: اعلان دیروز کمیسیون مستقل انتخابات پیام داد که انتخابات افغانستان به دور دوم می رود:

« به صورت تخمینی که کمیسیون مستقل انتخابات اعلان می کند و شاید هم با در نظر داشت شکایات در مورد تقلب و تخلف و همه اینها، نتیجه طوری به دست می آید که دو کاندید پیشتاز به دور دوم انتخابات سوق داده خواهند شد.»

بر اساس سومین دور نتایج قسمی، عبدالله عبدالله با کسب 43.8 درصد در صدر جدول و اشرف غنی احمدزی با کسب 32.9 درصد، در جایگاه دوم قرار دارند.

انتظار می رود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم ثور یعنی فردا اعلان شود.

نجیب محمود تحلیلگر مسایل سیاسی و استاد در پوهنتون کابل هم به این باور است که نامزدان پیشتاز در آرای کم باقی مانده، نخواهند توانست در دور نخست پیروز شوند:

« چانس رفتن انتخابات به دور دوم زیاد است، یعنی تا هنوز کمیسیون شکایات هم بالای برخی راه های دیگر، بررسی خود را آغاز نکرده و چون آنها قضاوت خود را دارند و احتمال اینکه تفکیک بعضی رای ها که شفاف نیست یا بعضی رای ها مشکل دارد، امکان کم شدن آرا هم وجود دارد. یعنی از صحبت ها و نشان دادن رای ها طوری احساس می شود که باید انتخابات به دور دوم برود.»

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، هر گونه آماده گی تخنیکی و مالی دارد.

اگر انتخابات به دور دوم برود، شاید در هفته دوم ماه جوزا برگزار شود. با این هم تا حالا هیچ چیزی قابل پیشبینی نیست و افغان ها منتظر اند تا ببینند که اعلان نتایج ابتدایی به روز شنبه چی خواهد بود و تا کدام حد، احتمال برگزاری انتخابات در دور دوم را افزایش خواهد داد؟

جاوید نعیمی
XS
SM
MD
LG