لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

دادرس: نیروهای بین المللی در قندهار و هلمند چندین زندان دارند


هیات موظف از سوی رییس جمهور کرزی می گوید به زودی گزارش خود در مورد موجودیت زندان های نیروهای بین المللی در ولایات قندهار و هلمند را تکمیل نموده و جهت اقدامات به ریاست جمهوری پیشکش می کند.

عبدالشکور دادرس عضو این هیات می گوید، بررسی های آنان نشان میدهد که نظامیان امریکایی و بریتانیایی در میدان هوایی قندهار و ولایت هلمند چندین زندان دارند.

آقای دادرس روز پنجشنبه از ولایت هلمند به رادیو آزادی گفت، شمار زندان ها و محبوسین افغان در این زندانها تا هنوز معلوم نیست اما افزود که تحقیقات آنان در این مورد ادامه دارد:

" واقعاً اطلاعات رسیده درست بود و زندان های وجود داشت، هیات توظیف شده در مورد بررسی را آغاز کرده است.
این زندانها مربوط نیروهای ایالات متحده امریکا و نظامیان بریتانیایی بود.
بعد از تکمیل شدن گزارش هیات تعین شده در این خصوص جزییات را با رسانه ها نیز در میان خواهیم گذاشت. "

این هیات بعد از آن از سوی رییس جمهور کرزی گماشته شد که اطلاعات مبنی بر موجودیت زندان های نیروهای بین المللی در میدان هوایی قندهار به نشر رسید.

عبدالشکور دادرس عضو این هیات می گوید که بررسی های آنان در مورد زندان نیروهای امریکایی در میدان هوایی قندهار تکمیل شده اما در هلمند هنوز نیز ادامه دارد.

در قندهار و هلمند از موجودیت زندان های نیروهای بین المللی در حال صحبت می شود که حکومت افغانستان چندی قبل دهها زندانی را که از سوی ایالات متحده و ناتو خطرناک دانسته می شدند از زندان بگرام رها کرد.

این عمل حکومت افغانستان با انتقاد جدی امریکا و ناتو روبرو شد اما مقامات افغان گفتند که هیچ اسناد در خصوص مجرم بودن آنان وجود ندارد.

در این حال رفیع الله ستانکزی سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در افغانستان می گوید که آنان وضعیت زندانیان در هر زندان را بررسی کرده و در مورد آن به مقامات دولتی و خانواده های محبوسین معلومات داده اند.

حکومت افغانستان می گوید که بر اساس قوانین نافذه این کشور و فرمان رییس جمهور کرزی در این مورد، نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان حق ندارند کسی را توقیف و زندانی کنند.

نیروهای امریکایی و بریتانیایی تا هنوز در مورد زندان های شان در میدان هوایی قندهار و ولایت هلمند ابراز نظر نکرده اند.


نسیم شفق
XS
SM
MD
LG