لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

خروج قوای بین المللی، کسر جدی در بودجهء افغانستان!


در آستانه خروج قوای بین المللی از افغانستان، در بودجه این کشور کسر جدی مشاهده می شود که در نتیجه آن کار یک تعداد پروژه های انکشافی متوقف شده و به کارکنان آن ها معاش هم داده نشده است.

مقامات وزارت مالیه افغانستان می گویند، کسر 375 میلیون دالر در بودجهء افغانستان برای تمویل بعضی پروژه های ملکی در این کشور تهدید را بار آورده است.

مقامات سازمان ملل متحد، امریکا و وزارت مالیه افغانستان در این مورد بحث های را آغاز کرده اند، چون با خروج قوای بین المللی از افغانستان کمک های خارجی هم کمتر خواهد شد.

رییس خزانه وزارت مالیه افغانستان الحاج محمد آغا می گوید، اگر حالت سیاسی در افغانستان نورمال نشود و فعالیت های تجارتی به حالت عادی بر نگردد، مشکلات بازهم بیشتر خواهد شد. در آن صورت وزارت مالیه تنها در پرداخت معاش مامورین دولتی مشکل نخواهد داشت، بلکه در ساحات دیگر هم به مشکلات روبرو خواهد بود.

خبرگزاری رویترز می نویسد:
قوای امنیتی افغانستان به کدام مشکلی روبرو نخواهند شد، چون معاشات و مصارت آن ها توسط خارجیان پرداخت می شود. جامعهء جهانی به این باور است که قوای افغان در تامین ثبات افغانستان و سرکوبی طالبان مسلح مهم می باشند.

جامعه جهانی در 12 سال گذشته به حکومت رییس جمهور کرزی میلیاردها دالر کمک کرده است و حکومت بعدی افغانستان برای بدست آوردن کمک ها باید بیشتر تلاش نماید.

به نوشته رویترز، نتاییج مقدماتی انتخابات افغانستان شاید روز شنبه اعلان شود، ولی چنین معلوم می شود که انتخابات به دور دوم خواهد رفت که در آن صورت در مرحلهء انتقال سیاسی تاخیر به وجود می آید.

رییس خزانه وزارت مالیه افغانستان الحاج محمد آغا می گوید، اگر انتخابات به دور دوم برود این یک فشار دیگر بر آن ها خواهد بود و از همین سبب حکومت افغانستان از جامعه جهانی می خواهد که در حل این مشکل کمک کند.

بودجهء سالانه افغانستان هفت عشاریه شش میلیارد دالر است و با کم شدن عواید که بیشتر به درآمد گمرکی ارتباط می گیرد 375 میلیون دالر کسر در آن مشاهده می شود که به خاطر آن یک سلسله پروژه های انکشافی متوقف شده اند. در بین این پروژه ها یکی هم پروژه تذکرهء الکترونیکی است که مشترکاً از سوی وزارت داخله و وزارت مخابرات عملی می شود.

جامعهء جهانی در سال مالی جاری 5 میلیارد دالر به بودجهء افغانستان کمک کرده است، بقیه آن را باید افغانستان از عواید داخلی خود تهیه نماید.

کانگرس امریکا در ماه جنوری بودجهء انکشافی افغانستان را یک عشاریه دو میلیارد دالر کاهش داد که این تصمیم امریکا بر کمک های کشورهای دیگر به افغانستان نیز تاثیر ناگوار داشت.
XS
SM
MD
LG