لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

احساس: اگر احتمالاً انتخابات به دور دوم برود، آماده گی کامل داریم


محمد سالم احساس رییس کمیسیون تامین امنیت انتخابات
محمد سالم احساس رییس کمیسیون تامین امنیت انتخابات
با آنکه رفتن انتخابات به دور دوم تا کنون یک فرضیه است، اما وزارت داخله افغانستان گفته است که برای تامین امنیت آن، آماده گی لازم دارد.

محمد سالم احساس رییس کمیسیون تامین امنیت انتخابات این وزارت روز چهارشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که پلان را برای تامین امنیت دور دوم انتخابات در هماهنگی با کمیسیون مستقل انتخابات روی دست گرفته اند:

" اگر احتمالاً انتخابات به دور دوم برود، تمامی نیروهای امنیتی از قبل با تشریک مساعی کمیسیون مستقل انتخابات، برنامه، پلان و آماده گی های خود را داریم و در این مورد هیچ نوع کدام تشویشی نداریم و ما به این مطمین هستیم که از تمامی امکانات نیروهای امنیتی کار خواهیم گرفت تا هرچه بهتر مسوولیت و مکلفیت خود را در قبال تامین امنیت مردم ادا کنیم. "

آقای احساس همچنان گفت که وزارت داخله شش ماه قبل از برگزاری انتخابات روی پلان برای تامین امنیت این روند کارکرد و با وجود تهدیدات مخالفان مسلح توانستند که امنیت رای دهنده گان را در شانزدهم حمل، تامین کنند.

وزارت داخله گفته است که یک روز پیش از برگزاری انتخابات، منسوبین پولیس توانستند که مانع انجام 265 پلان تخریبی مخالفان مسلح شوند.

برای تامین امنیت دور اول انتخابات یک صد و پنجاه و هفت هزار پولیس در گوشه و کنار کشور مصروف تامین امنیت رای دهنده گان و محلات و مراکز رای دهی بودند.

تا حالا به طور مشخص و رسمی در باره رفتن انتخابات به دور دوم چیزی گفته نشده است، اما شماری از کارشناسان افغان گفته اند که با در نظرداشت اعلان نتیجه قسمی نزدیک به پنجاه درصد آرا، ممکن انتخابات به دور دوم برود.

در عین حال مسوولان در آیساف یا نیروهای کمک به امنیت در افغانستان فعالیت نیروهای افغان در تامین امنیت انتخابات را مورد ستایش قرار داده و گفته اند، اگر انتخابات به دور دوم برود و نیروهای افغان نیازبه کمک داشته باشند، با آنان همکاری خواهند کرد.

هانز فیلد من سخنگوی آیساف به رادیو آزادی گفته است:
" ما باید منتظر نتیجه انتخابات باشیم، ما تا حالا ندیده ایم که نیروهای افغان با مشکلی مواجه بوده باشند، آنها می توانند که مانند دور اول کار خود را خوب انجام بدهند، اگر انان به کمک ما ضرورت داشته باشند، پس از بررسی وضعیت ما تصمیم خود را خواهیم گرفت. "

تا حالا دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری هریک: داکتر عبدالله عبدالله و داکتر اشرف غنی احمدزی به اشتراک در دور دوم انتخابات ابراز آماده گی کرده اند.

با آنکه مسوولان امنیتی از آماده گی ها به هدف تامین امنیت دور دوم انتخابات اطمینان داده اند، اما برخی از کارشناسان می گویند که ممکن نیروهای افغان در این دور با مشکلاتی روبرو شوند.

آنان ابراز امیدواری کرده اند که انتخابات در دور اول نتیجه بدهد، زیرا به باور این آگاهان، رفتن انتخابات به دور دوم از نگاه اقتصادی، امنیتی و اجتماعی به نفع کشور نخواهد بود.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG