لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۴

سناتوران جمهوری خواه: اشتباه عراق نباید در افغانستان تکرار شود


جان مکین سناتور حزب جمهوری خواه امریکا
جان مکین سناتور حزب جمهوری خواه امریکا
حزب جمهوری خواه امریکا هشدار داده است که اگر حکومت رییس جمهور اوباما بعد از سال 2014 تعداد عساکر امریکایی را در این کشور کمتر از ده هزار نفر بسازد، یک خطای کشنده را مرتکب خواهد شد.

اعضای کانگرس امریکا از حزب جمهوری خواه اظهار می دارند که اگر تعداد سربازان امریکا در افغانستان بعد از سال 2014 به کمتر از 10 هزار نفر کاهش یابد، اشتباه خطرناک خواهد بود.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه از قول مقامات قصر سفید خبر داده بود که تعداد مورد نظر قوای امریکا در افغانستان بعد از پایان سال جاری خیلی کمتر از ارقام پیشنهادی می باشد.

به نظر فرماندهان نظامی امریکا، برای تعلیم و تربیه عساکر افغان و مبارزه علیه تروریزم در افغانستان حد اقل به 10 هزار سرباز نیاز خواهد بود.

سناتوران حزب جمهوری خواه جان مکین، لیندزی گراهم و کیلی آیوت در یک اعلامیه خود نوشته اند، امیدوارند که خبر های اخیر در مورد تصمیم قصر سفید در رابطه با تعداد عساکر امریکایی در افغانستان بعد از سال 2014 غلط باشند.

آنها نوشته اند، بعد از 13 سال سرمایه گذاری و قربانی در افغانستان پیروزی قابل دسترسی می باشد و در سال های آینده نباید اقدامی صورت بگیرد که غیر ضروری این دستآورد ها به خطر روبرو شوند.

در گزارش رویترز از قول منابع قصر سفید آمده است که می گویند، قصر سفید در نظر دارد که در حدود 5 هزار سرباز را در افغانستان حفظ نماید و دلیل محدودیت ارقام اینست که قوای امنیتی افغان قدرت کافی برای برخورد با طالبان دارند و قوای امریکایی باید صرف به مبارزه علیه تروریزم تمرکز نمایند.

به نوشته سناتوران، تفاوت چند هزار نفر در تعداد عساکر امریکایی، در حقیقت تفاوت بین پیروزی و ناکامی می باشد.

سناتوران حزب جمهوری خواه از قصر سفید خواسته اند که تجارب عراق را نادیده نگیرد.

امریکا بخاطر امضا نشدن پیمان امنیتی با بغداد تمام قوای خود را از عراق خارج کرد که در نتیجه القاعده در عراق فعالیت های خود را دوام داد و عراق را به خطر بزرگ روبرو ساخت. به گفته آنها این اشتباه کشنده نباید در افغانستان تکرار شود.

با امضا نشدن پیمان امنیتی بین کابل و واشنگتن، از سوی رییس جمهور کرزی بحث ها روی تعداد دقیق سربازان امریکایی که در افغانستان باقی می مانند، نیز متوقف شده است.

نظر به پیشنهاد قوماندانان نظامی امریکا، بین 8 هزار تا 12 هزار سرباز ناتو و امریکا باید در افغانستان حضور داشته باشند تا بتوانند همزمان ماموریت تعلیم و تربیه قوای افغان و عملیات علیه تروریزم را ادامه بدهند.

ماموریت حربی قوای بین المللی در افغانستان در 31 م دسمبر سال جاری رسماً خاتمه پیدا می کند.
XS
SM
MD
LG