لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

فیفا: کمیسیون انتخابات، متعهد به تقسیم اوقات کاری نبوده است


برخی از نهادهای ناظر انتخاباتی می گویند، نتایج ابتدایی انتخابات باید در زمان معین آن اعلان می شد.

آنان می گویند که کمیسیون مستقل انتخابات باید به تقسیم اوقات که قبلاً به مردم ارایه کرده، متعهد می ماند.

فهیم نعیمی سخنگوی فیفا یا موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت، تاخیر در اعلان نتیجه ابتدایی نشان میدهد که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان کارهای خود را مطابق به تقسیم اوقات انجام نداده است.

آقای نعیمی اعلان نتیجه ابتدایی را مهمتر از نتیجه قسمی خواند:

" به اساس تقسیم اوقات انتخاباتی، کمیسیون باید نتایج ابتدایی را در چهارم ثور اعلان می کرد، کمیسیون مستقل انتخابات باید پا بند تقسیم اوقات باشد، باید بگویم که در قانون انتخابات اعلان نتایج قسمی اصلاً ذکر نشده است، ارزش اعلان نتایج ابتدایی از لحاظ قانون زیاد است، حالا که چنین نشده طبعی است که سوالات را به میان می آورد. "

این انتقادها در حالی مطرح شده اند که به تازه گی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلان کرد که نتیجه ابتدایی را به تاریخ 4 نه بلکه در ششم ثور اعلان می کنند.

شماری از کارشناسان با اشاره به تقلب و تخلف انجام شده در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان می گویند که ممکن تاخیر در اعلان نتایج ابتدایی نیز به همین دلیل بوده باشد.

اما مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته اند که اعلان بخش سوم نتایج قسمی در چهارم ثور و یک سلسله مشکلات تخنیکی از جمله مسایل اند که سبب تاخیر در اعلام نتیجه ابتدایی شده اند.

حسینه شیرزاد معاون سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفته است:

" دلیل تاخیر مشکلات تخنیکی است و هیچ دلیل دیگری ندارد و اگر به تاخیر افتیده بخاطریست که کمیسیون می خواهد مسایل را درست بررسی کند و تمامی اوراق نتایج در سیستم داخل شود و بعد از آن نتایج را اعلان خواهند کرد. "

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این دوبار نتایج قسمی انتخابات را اعلان کرده است.

برخی از کارشناسان می گویند با توجه به تاخیر در اعلان نتایج ابتدایی ممکن است که اعلان نتیجه نهایی در بیست و چهارم ثور، نیز به تعویق افتد.

اما تا حالا کمیسیون مستقل انتخابات در این باره رسماً چیزی نگفته است.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG