لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تعویق افتاد


نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، اعلان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را به دو روز دیگر از موعد آن به تاخیر انداخته است.

قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ چهارم ماه ثور اعلان شود.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مورد تاخیر اعلان نتایج در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" بر اساس فیصله کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی آرا روز شنبه ششم ماه ثور رسماً اعلان می شود."

نور محمد نور اضافه کرد، علت تاخیر در اعلان نتایج ابتدایی آرا این است که کمیسیون مستقل انتخابات می خواهد که روز پنجشنبه یعنی فردا قسمتی دیگر نتایج قسمی را اعلان کند.

تاکنون دوبار نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلان شده است که بار اول نتیجهء ده درصد آرا از 26 ولایت اعلان شد و بار دوم یکشنبه گذشته نزدیک به 50 درصد آرا اعلان گردید.

بر اساس اعلام بخش دوم نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله 44.4 درصد آرا و اشرف غنی احمدزی 33.2 درصد آرا را بدست آورده اند.

پس از اعلام این نتایج عبدالله عبدالله از آن استقبال کرد و به رسانه ها گفت، او نیز چنین پیشبینی کرده بود.

اما اشرف غنی احمدزی پس از اعلام نتایج گفت، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید قبل از اعلام نتایج قسمی آرای اصلی و تقلبی را از هم تفکیک می کرد.

در این حال نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت، آرای اعلان شده شاید رای سالم نباشد و این از صلاحیت های کمیسیون شکایات انتخاباتی است تا رای پاک و ناپاک را از هم جدا کند.
او گفت:
"این به این معنی نیست که اعلان این نتایج، نهایی است، چون این نتایج قسمی و نتایج ابتدایی بوده که بر اساس جدول نتایج که در سیستم پروسس شده و با مطبوعات شریک ساخته می شود. اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می تواند که به شکایات، تخطی ها و تخلفات رسیدگی کند و نتایج کار خود را همراه کمیسیون مستقل انتخابات شریک سازد تا همان محلات و مراکز که در آنجا تقلب صورت گرفته از سیستم بکشیم و بالاخره نتایج نهایی آرا را اعلان کنیم."

قرار است نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ 24 ثور اعلان شود.
XS
SM
MD
LG