لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

ایوب زاده: انتخابات 2014 نسبت به انتخابات 2009 شفاف بوده است


با آنکه اکثریت نهاد های ناظرانتخاباتی داخلی، نحوه برگزاری انتخابات را در کشور قناعت بخش خوانده اند، اما می گویند که از آغاز پروسه انتخابات تا به اکنون، کمیسیون های انتخاباتی تخطی و تخلف های را هم انجام داده اند.

همزمان با نزدیک شدن اعلان نتیجه ابتدایی انتخابات، نهاد های ناظر داخلی، جریان این پروسه را شفاف و قناعت بخش توصیف کرده اند.

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان با آنکه از نحوه برگزاری انتخابات و گسترده گی مشارکت ناظرین در آن ابراز خوشبینی کرده، اما گفته است که در برخی موارد مشکلات در این پروسه وجود داشته است.

محمد نعیم ایوب زاده رییس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان در رابطه به رادیو آزادی چنین گفته است:

« خوشبختانه یکی از نقاط مثبت انتخابات این بوده که در آن تقلب سیستماتیک صورت نگرفته است، در مقایسه به انتخابات 2009 میلادی از نقطه نظر مشارکت مردم، حضور گسترده ناظرین و تامین امنیت از جمله نقاط قوت این انتخابات بوده است و ما در کل این انتخابات را نسبتاً شفاف در مقایسه به انتخابات سال 2009 میلادی می دانیم.»

آقای ایوب زاده همچنان ابراز امیدواری کرد که تا اعلان نتیجه نهایی، پروسه انتخابات به گونه شفاف و در حضورداشت ناظرین انتخاباتی، انجام شود.

پروسه انتخابات در پنجم جوزای سال 1392 هجری شمسی رسماً با توزیع کارت های رای دهی به مردم آغاز شد.

سپس پروسه ثبت نام نامزدان آغاز گردید و بعد از نشر فهرست نهایی نامزدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، کمپاین های انتخاباتی ریاست جمهوری در سیزدهم دلو و از شورا های ولایتی در سیزدهم حوت سال 1392 آغاز شد.

حدود هفت و نیم میلیون واجد شرایط رای دهی در انتخابات شانزدهم حمل افغانستان، اشتراک کردند.

در حال حاضر کمیسیون های انتخاباتی، یکی مصروف جمع آوری نتایج و دیگرش مشغول رسیده گی به شکایات انتخاباتی می باشد.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید که از روند انتخابات سه لک و پنجاه و هشت هزار ناظر ملی و بین المللی، مشاهدین و نماینده گان رسانه ها نظارت کرده اند.

شماری از ناظرین می گویند که تا حالا این پروسه نسبت به انتخابات قبلی شفاف به پیش رفته است.

اما مسوولان فیفا یا موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفته اند که در جریان این پروسه، کمیسیون های انتخاباتی یک سلسله تخلفات و تخطی های را هم انجام داده اند.

فهیم نعیمی سخنگوی این موسسه در ادامه گفت:

« تا به حالا ما تنها چند مورد را مشاهده کردیم که کمیسیون های انتخاباتی نتوانستند پا بند تقویم انتخاباتی باشند، خصوصاً زمانیکه لست نامزدان را نشر می کردند نتوانستند که به وقت و زمان معیین لست ابتدایی و نهایی را نشر کنند و همچنان بعضی موارد دیگر بوده که از تقسیم اوقات تخطی شده و در کنار این در بعضی موارد تخلف از قانون انتخابات هم مشاهده شده است که ما باید از آن درس بگیریم و برای دور بعدی اصلاحات لازم را ایجاد بکنیم.»

به باور آقای نعیمی، انعطاف 30 درصدی در شرایط کاندیداتوری نامزدان ریاست جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، تاخیر در اعلان فهرست نامزدان، تمدید مدت بررسی شکایات در دفاتر ساحوی کمیسیون شکایات انتخاباتی و باطل اعلان شدن تعدادی زیادی از آرای مردم در هرات از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، از جمله تخطی و تخلف های اند که کمیسیون های انتخاباتی آن را انجام داده اند.

اما کمیسیون های انتخاباتی همواره گفته اند که نهایتِ تلاش خود را در قبال شفافیت و صحت انتخابات مطابق به قانون و اصول وظایف انجام داده اند.

تا حالا دو بخش نتایج قسمی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلان شده است.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، قرار است نتایج ابتدایی به تاریخ چهارم و نتایج نهایی انتخابات در بیست و چهارم ثور سالجاری اعلام شوند.

ناظرین ملی و بین المللی گفته اند که اگر انتخابات به دور دوم نیز برود آنها آماده نظارت از آن خواهند بود.

جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG