لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

قاضی: مراجع ملی و بین المللی در افغانستان قانون شکنی می کنند


کمیسیون مستقل نظارت از تطبیق قانون اساسی افغانستان مراجع ملی و بین المللی را متهم به قانون شکنی در افغانستان کرد.

رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان تاکید می کند که اتباع خارجی مقیم این کشور نیز مانند افغان ها مکلف به رعایت قانون اساسی این کشور اند.

گلرحمن قاضی به روز سه شنبه در چهارمین مجمع عمومی اتحادیه حقوق دانان افغانستان از نقض قانون در این کشور ابراز نگرانی کرد.

وی گفت، نقض قانون در افغانستان از سوی مراجع ملی و بین المللی که در این کشور حضور دارند به مشاهده رسیده است:

« مراجع قانون شکنی یکی دو تا نیست که به شمارش بگیرم مراجع ملی در سطح رسمی و غیر رسمی وجود دارد و مراجع بین المللی از منطقه گرفته تا جهان که تا امروز در افغانستان واقع است به عنوان همکار و کمک دهنده ما نقض قانون را واضحاً مشاهده می کنیم.»

قاضی گل الرحمن گفت با وجود دستآورد ها هنوز هم کمبودی های وجود دارد که باید به آن توجه صورت گیرد و اشتباهات گذشته تکرار نشود.

رییس کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان این سخنان را در چهارمین مجمع عمومی اتحادیه حقوق دانان افغانستان که به هدف انتخاب رییس، هیأت اجرائیه و اعضای کمیسیون نظارت برگزار شده بود بیان کرد.

وی از تمام حقوق دانان در کشور خواست تا با استفاده از صلاحیت های مسلکی و رسمی شان در جهت تامین عدالت و حاکمیت قانون تلاش کنند.

اما نهاد های بین المللی در چند سال گذشته همواره بر احترام گذاشتن به قانون افغانستان تاکید کرده اند.

در عین حال مسوولان اتحادیه حقوق دانان افغانستان می گویند در راستای تطبیق قانون تلاش می کنند.

این تعهد از سوی اتحادیه حقوق دانان افغان در حالی صورت می گیرد که مردم در چند سال گذشته همواره از نهاد های قضایی و حقوقی بخاطر زیر پا کردن قانون شکایت کرده اند.
مردم می گویند هرگاه ارگان های قضایی در افغانستان در تطبیق قانون به جدیت عمل کرده و در تامین عدالت توجه کنند به احتمال زیاد سایر ارگان ها نیز اصلاح شده و قانون به صورت درست آن در کشور تطبیق خواهد شد.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG