لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

عکس العمل مشرانو جرگه درمورد باطل شدن یکصد هزار رای در هرات


باطل شدن یک صد هزار رای در ولایت هرات با عکس العمل تند اعضای مشرانو جرگه افغانستان روبرو گردید.

برخی اعضای این جرگه گفتند که باطل شدن یک صد هزار رای مسألهء جدی است و باید قبل از باطل شدن آن آرای پاک از ناپاک تفکیک می شد.

اعضای مشرانو جرگه به روز سه شنبه در جلسه عمومی شان روی همین مساله بحث کردند.

آنها همچنان گفتند که کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی باید از هر نوع برخورد سلیقوی خودداری کرده و بی طرفانه و شفاف در چوکات قانون در چنین موارد رسیده گی نماید.

محمد اعلم ایزدیار معاون اول ولسی جرگه که ریاست جلسه را بر عهده داشت پس از بحث های سناتوران گفت کمیسیون های انتخاباتی باید طوری برخورد کنند که اعتماد مردم نسبت به این پروسه آسیب نبیند:

«آنها از هر نوع گرایش های سلیقه وی جلوگیری نمایند و بی طرفانه به امور مربوط رسیده گی کنند و در مورد آرای که از طریق کمیسیون های محلی باطل اعلام شده این مورد هم در چوکات قانون باید صورت گیرد که به رای مردم افغانستان احترام گذاشته شود و اعتماد مردم نسبت به انتخابات در آینده کم نشود.»

این سناتوران همچنان گفتند که کمیسیون شکایات انتخاباتی باید افرادی را که تقلب کرده اند شناسایی و به پنجه قانون بسپارد.
آنها گفتند که دفتر ساحوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایت هرات صلاحیت باطل کردن یک صد هزار رای را ندارد.

این در حالیست که دفتر ساحوی کمیسیون شکایات انتخاباتی در ولایت هرات به روز یکشنبه حدود یک صد هزار رای را در این ولایت باطل اعلام کرد.

به اساس معلومات این کمیسیون، این تصمیم پس از بررسی شکایات انتخاباتی در ولایت هرات صورت گرفته است.

به گفته مسوولان این کمیسیون، این آرا بیشتر به سود داکتر عبدالله عبدالله، داکتر زلمی رسول، داکتر اشرف غنی احمدزی و استاد عبدرب الرسول سیاف استفاده شده بود.

در همین حال کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید، فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی در خصوص باطل شدن یک صد هزار رای در ولایت هرات نهایی نبوده و مرحله استیناف طلبی نیز وجود دارد.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون در مورد گفت:

« زمینه رسیده گی استینافی وجود دارد نسبت به آرای که در ولایت هرات باطل اعلام شده، استنیاف خواهی هم صورت گرفته در مراحل بعدی تمامی موضوعات و مسایلی که راجع به آن صندوق ها مطرح است در مرکز مجدداً تحت غور و رسیده گی قرار خواهد گرفت هنوز آن تصمیم قطعی نیست.»

کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید که روند بررسی صندوق های قرنطین شده در حضور نماینده گان رسانه ها، نهاد های جامعه مدنی، نماینده گان نامزدان و احزاب سیاسی به گونه شفاف ادامه دارد.

با آنکه مردم در انتخابات سال 1393 در افغانستان به گونه گسترده اشتراک کرده بوند اما آنها از موجودیت تقلب و تخلفات انتخاباتی در کشور ابراز نگرانی می نمایند.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG