لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

قرارداد بازسازی قصر دارالامان به داوطلبی سپرده می شود


این تصویر را یک تن از علاقمندان صفحه فیسبوک رادیو آزادی ارسال نموده است
این تصویر را یک تن از علاقمندان صفحه فیسبوک رادیو آزادی ارسال نموده است
سر انجام شاروالی کابل تصمیم گرفت با اختصاص 5 میلیون دالر امریکایی از بودیجه انکشافی این اداره گام اول را برای احیای مجدد قصر تاریخی دارالامان بردارد.

عبدالاحد واحد معین ساختمانی شاروالی کابل به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که کار طرح و دیزائین این قصر به کمک انجنیران ترکی تمام شده و به زودی برای باسازی به داوطلبی گذشته خواهد شد:

" شاروالی کابل برای سال 1393 مبلغ پنج میلیون دالر امریکایی را برای شروع کار پروژه دارالامان از بودیجه امسال خود اختصاص داده است. نقشه های مهندسی، دیکوریشن، برق، آبرسانی و سایر خدمات این قصر که لازم است از سوی کمپنی ترکی هفته گذشته به ما رسیده است. اما برای شروع کار تصمیم داریم که بخیر امسال کار آغاز شود. اگر کمک های دیگر پیدا نشود تصمیم جناب شاروال صاحب اینست که این قصر را ما از بودیجه خود شاروالی می سازیم. "

قصر دارالامان در حدود هشت کيلومترى جنوب غرب شهر کابل بر سر يک تپه، قرار دارد. این قصر در دوره امان الله خان در سال هاى 1302 و 1304 هجرى شمسى اعمار گرديده اند.

از قصر دارالامان که تقريباً 150 اتاق خورد و بزرگ داشت براى مرکز سلطنتى و بعد ها بحیث تعمير وزارت دفاع کار گرفته مي شد.

این قصر مانند سایر ساختمان های کشور در نتیجه جنگ‌های داخلی به شدت آسیب دیده است.

دو سال پیش برای بازسازی قصرهای دارالامان، تپه تاج بیک و چهلستون شاروالی کابل حساب بانکی خاصی را جهت جمع آوری کمک های مردمی افتتاح نمود.

محمد یونس نواندیش شاروال کابل گفته بود که میزان مصارف باسازی قصردارالامان به گونهء دقیق تخمین نشده اما به گفتهء وی ممکن برای آن حدود ۳۰ میلیون دلار نیاز باشد.

با این همه برخی از کارشناسان فرهنگی حفظ و نگهداری آثار تاریخی افغان، از تلاش های حکومت جهت بازسازی این قصر استقبال می کنند.

عبدالحکیم صافی معاون عضو بخش تاریخ اکادمی علوم افغانستان در صحبت با رادیو آزادی بیشتر روی دقت در کار ساخت این ساختمان تاریخی و حفظ اصالت آن تاکید کرد:

" در جریان باسازی قصر دارالامان باید پروگرام و برنامه های باید باسازی طوری در نظرگرفته شود که اسالت قصر و این تعمیر از بین نرود و طوری مرمت کاری و باسازی شود که اسالت آن محفوظ باشد. این قصر بنای تاریخی وطن ماست. "

به اساس معلومات مسوولان شاروالی کابل، بیش از دو صد و نود هزار دالر امریکایی تا کنون در حساب بانکى باسازی قصر دارالامان از پول مردم جمع آوری گردیده است.

اما گفته می شود که این مقدار پول نمی تواند برای باسازی این قصر کافی باشد.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG