لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

محسنی: آرای 63 مرکز و 13 محل رای دهی باطل شده است


نادر محسنی سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان
نادر محسنی سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی افغانستان
یک روز پس از اعلام دور دوم نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری، کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان از باطل شدن آرای ده ها مرکز و محل رای دهی در برخی از ولایات خبر داد.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که پس از رسیده گی به شکایات انتخاباتی در ولایات، آرای 63 مرکز و 13 محل رای دهی بنابر فیصله اعضای دفاتر کمیسیون های ولایتی کمیسیون شکایات انتخابی باطل اعلام شد.

آقای محسنی گفت که در مجموع تا کنون بیش از1300 مورد شکایت در ولایات رسیده و نسبت به آن فیصله صورت گرفته است:
« در مجموع آرای 63 مرکز رای دهی در ولایات باطل اعلام شده طی فیصله های که صورت گرفته و آرای 13 محل رای دهی از طرف کمیسیون های ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی باطل اعلان شده است و ما 38 قضیه استینافی داشتیم.»

بر بنیاد معلومات کمیسیون شکایات انتخاباتی، آرای باطل اعلام شده مربوط به ولایت های پنجشیر، بامیان، پکتیا، پکتیکا، خوست، بدخشان، تخار، بلخ و هرات است.

به گفته مسوولان در این کمیسیون، بیشترین آرای باطل شده از ولایات پکتیا و هرات بوده است.

با آنکه مشارکت مردم در انتخابات 16 حمل در افغانستان خیلی چشمگیر بود اما گزارش های از انجام تقلب و تخطی های انتخاباتی را نیز به همراه داشت.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، روند بررسی صندوق های قرنطین شده در حضور نماینده گان رسانه ها، نهاد های جامعه مدنی، نماینده گان نامزدان و احزاب سیاسی به گونه شفاف صورت خواهد گرفت.

در این حال آقای محسنی می گوید که پروسه رسیده گی به شکایات انتخاباتی در ولایات پایان یافته اما فرصت استیناف طلبی نسبت به فیصله های کمیسیون مطابق احکام قانون ادامه دارد:

« از دیروز به این طرف کمیسیون های ولایتی ما فیصله صادر کرده نمی تواند اما باز شماری، تفتیش و رسیده گی نسبت به قضایای که در نزد شان وجود دارد چه در کتگوری الف است و چه در کتگوری ب و ج این جریان ادامه دارد و نتیجه خود را به کمیسیون مرکزی انتقال می دهند.»

پیش ازاین کمیسیون شکایات انتخاباتی گفته بود که از میان شکایات رسمی و مستند تا حال 890 مورد شکایت مطابق طرزالعمل این کمیسیون در رده اول قرار گرفته است.

این کمیسیون همچنان گفت احتمال دارد این شکایات پس از بررسی های کمیسیون نتایج انتخابات را متاثر سازد.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG