لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۲

عربستان سعودی، ممانعت کاری بر کارگران افغان را رفع می کند


در حالی که انتقاد ها از مشکلات در برابر کارگران افغان در عربستان سعودی موجود اند سفیر این کشور در کابل از آغاز تلاش ها به هدف رفع ممانعت کار در برابر کارگران افغان در آن کشور خبر داده است.

وزارت خارجه افغانستان می گوید، عبدالرحمن الغاصب سفیر کشور شاهی عربستان سعودی به تازه گی در ملاقات با ضرار احمد مقبل عثمانی وزیر خارجه گفته است که آنان مصروف آماده ساختن یک طرح در این زمینه می باشند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز دوشنبه در نشست خبری در این مورد بیشتر گفت:

" سفارت کشور شاهی عربستان سعودی مقیم کابل روی یک طرح کار می کنند که در آن پیشنهاد رفع ممانعت کار در برابر کارگران افغانی در کشور عربستان سعودی صورت گرفته و این طرح با مقامات کشور مطبوع شان پیش کش می کنند و تلاش می ورزند تا این ممانعت در برابر کارگران افغان در عربستان سعودی رفع شود. "

آقای مستغنی همچنان می گوید، سفیر عربستان سعودی این سخنان را در پاسخ به تقاضای وزیر خارجه افغانستان در مورد حل مشکل کارگران افغان در آن کشور ابراز کرده است.

گزارش ها می رسانند که هزارها افغان در چند سال گذشته جهت دریافت کار به عربستان سعودی رفته اند.

جنگ، بیکاری، مشکلات اقتصادی، نبود فابریکات تولیدی در افغانستان از عوامل مهم مهاجرت افغان ها برای دریافت کار به خارج از کشور خوانده می شود.

در این حال وزارت کار امور اجتماعی افغانستان می گوید، کارگران افغان در عربستان سعودی از موقف رسمی کار برخوردار نیستند و این یکی از مشکلات عمده در برابر کارگران افغان می باشد.

خیر محمد نیرو رییس عمومی قوای بشری و تنظیم امور کار این وزارت در صحبت با رادیو آزادی از تلاش های سفارت عربستان سعودی برای ساختن طرح رفع ممانعت کار استقبال کرد.

اما وی می گوید، عربستان سعودی به هدف قانونمند شدن کارگران افغان در آن کشور نیاز است تا قرارداد را با جانب افغانستان به امضا برساند:

" ما تقاضا کردیم افغان های ما که در آن جا زنده گی می کنند، موجودیت شان از لحاظ کاری قانونمند شود و جواز کار برای شان داده شود و در ضمن اگر با ما قرارداد را امضا بکنند تا کارگران را که ما اینجا بیکار داریم در آن جا بفرستیم که استخدام شوند هم برای عربستان مفاد دارد و هم برای ما برای عربستان بخاطریکه نیاز به قوای بشری دارند و برای ما که سطح بیکاری در کشور پائین میاید. "

گزارش ها می رسانند که افغان ها بر علاوه عربستان سعودی جهت دریافت کار در چند سال اخیر به کشورهای ایران، پاکستان و حتی کشورهای اروپایی و امریکایی نیز مهاجرت کرده و دنبال دریافت کار می باشند.

کارشناسان امور اقتصادی تاکید می کنند که برای رفع این مشکل نیاز است تا حکومت بجای تقاضا از کشورهای خارجی دست به ایجاد فابریکات تولیدی زده و زمینه کار را برای افغان ها در داخل کشور فراهم سازد.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG