لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۷

ایران و قدرت های بزرگ کار بالای توافقنامهء دراز مدت را آغاز می کنند


حمید بعیدی نژاد مدیرکل مسایل بین المللی و سیاسی وزارت خارجهء ایران
حمید بعیدی نژاد مدیرکل مسایل بین المللی و سیاسی وزارت خارجهء ایران
کار بالای طرح یک توافقنامهء دراز مدت در مورد برنامهء جنجال برانگیز اتمی ایران ماه آینده در نیویارک درسطح مذاکرات کارشناسان ایران و قدرت های بزرگ جهان آغاز خواهد شد.

عباس عراقچی یک مذاکره کنندهء ارشد ایران می گوید، از تاریخ پنجم الی نهم ماه می، کشورهای پنج جمع یک و ایران نوشتن طرح یک توافقنامهء همه جانبه را آغاز می کنند که این یک کار خیلی مغلق و دشوار خواهد بود.

ایرنا آژانس خبری رسمی ایران می گوید، حمید بعیدی نژاد مدیرکل مسایل بین المللی و سیاسی وزارت خارجهء آن کشور تیم ایران را در مذاکراتی رهبری خواهد کرد که در حاشیهء اجلاس کمیتهء مقدماتی بازنگری پیمان منع گسترش اسلحهء هستوی صورت می گیرد.

ایالات متحدهء امریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و روسیه در مورد تعیین موعد بیستم جولای با ایران توافق کرده اند که تا آن زمان باید یک توافقنامهء دراز مدت صورت گرفته و به رفع تدریجی همهء تحریم های وضع شده ناشی از برنامهء اتمی ایران منجر شود.

براساس یک توافقنامهء مقدماتی بین ایران و قدرت های بزرگ جهان که از تاریخ بیستم جنوری سال جاری میلادی تطبیق آن آغاز شد، ایران موافقت کرده است که در بدل رفع محدود تحریم های بین المللی برخی جهات برنامهء هستوی اش را متوقف می سازد.

سازمان بین المللی انرژی هستوی که زمینه را برای این توافق مقدماتی بین کشورهای بزرگ جهان و ایران مساعد ساخته است، در گزارش ماهانه اش می گوید، تا اکنون تهران گام های توافق شده را در زمینهء محدود ساختن برنامهء اتمی اش برداشته است.

اما نصرت واحدی کارشناس مسایل اتمی ایران که در آلمان زنده گی می کند، می گوید، تهران مقداری زیاد یورانیوم غنی شده در اختیار دارد که از بین بردن آن ایجاب ظرفیت لازم را می کند و در حال حاضر تهران آن را ندارد.

تهران این ادعا را رد می کند که از برنامهء اتمی ملکی به مثابهء پوشش برای ساختن اسلحه اتمی استفاده می کند. ایران می گوید، هدف آن کشور از غنی سازی یورانیوم صرف تولید انرژی برق است.
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:37 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG