لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

عربستان سعودی با پروسه صلح افغانستان کمک می کند


آرشیف
آرشیف
با آنکه تلاش های حکومت افغانستان در چهار سال گذشته برای حاضر کردن گروه طالبان مسلح به گفتگو های صلح نتیجهء نداده است اما وزارت خارجه این کشور می گوید عربستان سعودی تعهد هر نوع کمک با پروسه صلح افغانستان را کرده است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، این تعهد در دیدار ضرار احمد مقبل وزیر خارجه کشور با عبدالرحمان الغاصب سفیر عربستان سعودی صورت گرفته است.

آقای مستغنی گفت، عربستان سعودی به حیث یک کشور اسلامی می تواند در پروسه صلح افغانستان نقش مهم را بازی کند.

آقای مستغنی گفت، این ملاقات دو روز قبل در کابل صورت گرفته است.

پیش از این شورای عالی صلح گفته است که آنان در قسمت تامین صلح به حمایت و تلاش کشور های اسلامی مانند عربستان، ترکیه و امارات متحده عربی نیاز دارند.

حدود سه ماه قبل سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در جریان سفرش به پاکستان با مقامات آن کشور در خصوص مسأله صلح افغانستان گفتگو نمود.

یگانه امیدواری حکومت افغانستان بخاطر برقرار شدن تماس ها با طالبان مسلح، آغاجان معتصم یک مقام پیشین طالبان می باشد که چندِ پیش در امارات متحده عربی نظربند گردید.

روزنامه آرمان ملی در یک گزارش خود نوشته است که آغاجان معتصم پس از نظربند شدن در دوبی به کابل آمده و از میدان هوایی به واسطه موتر شیشه سیاه و بدون نمبر پلیت به محل نامعلوم انتقال داده شده است.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می گوید، آنان در مورد محل بود و باش و انتقال آغا جان متعصم به کابل معلومات ندارند اما می گوید وی در بخش صلح نقش برجسته دارد.

معتصم که وزیر مالیه رژیم طالبان بود، چندِ پیش به رهبری شماری از طالبان پیشین با مسوولان شورای عالی صلح در دوبی به شکل رو در رو گفتگو کرد.

به باور حکومت افغانستان هر کسیکه بخاطر تامین صلح به شکل صادقانه تلاش می کند جلو فعالیت اش از سوی برخی حلقات استخباراتی به نحوه گرفته شده و یا کشته می شوند.

اینکه حکومت افغانستان در مورد محل دقیق آغا جان معتصم تا حال چیزی نگفته است احتمال می رود دلیل آن این باشد تا حلقات استخباراتی برای وی باز هم مشکل ایجاد نکنند.

جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG