لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

آریافر: در بعضی ولایات صندوقها بطور غیرقانونی قرنطین شده است


کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید که بخش اداری این کمیسیون اخیراً به طور غیر قانونی اقدام به تفتیش و قرنطین بعضی صندوق ها، مراکز و محلات رای دهی نموده است.

تعدادی از صندوق ها، مراکز و محلات رای دهی در تخار، بدخشان، بلخ، هرات و بعضی ولایت های دیگر در روز های اخیر تفتیش و قرنطین شده اند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان می گوید که این کار را بخش اداری کمیسیون خلاف قانون انتخابات بر مبنای گزارش های دریافت شده انجام داده است.

عزیز الله آریافر یک کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی در صحبت با رادیو آزادی در این مورد بیشتر گفت:

« این در تخلف سریع با مواد 58 قانون انتخابات است که در آنجا رسیده گی به اساس شکایت موجه و موجودیت آثار و علایم مشهود در صندوق ها که گویا تغییراتی وارد شده باشد صورت می گیرد بناءً ما در جلسه خود فیصله کردیم که این کار اساساً غیر قانونی صورت گرفته و باید در مجموع تمام قرنطین ها و باز شماری بعضی صندوق ها که در این مراکز صورت گرفته باید به حالت اولیه بر گردد و قرنطین در مجموع لغو شود.
اما اطلاع یافتیم که یک لست دیگری دیشب از بخش اداری ما به ولایات ارسال شده و آن هم ابهام بسیار زیاد دارد.»


آقای آریافر در ادامه گفت، رسیده گی لازم به موارد تخطی و تقلب تغییراتی بر فیصدی آرای نامزدان وارد خواهد کرد.

اما وی گفت که کمیسیون های ولایتی شکایات انتخاباتی نتوانسته اند که در زمان معیین شکایت ها را بررسی کنند.

در همین حال موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می گوید که به اساس گزارش نهاد های ناظر و مشاهد نباید در راستای تفتیش و یا قرنطین صندوق ها و محلات رای دهی اقدام شود.

جانداد سپین غر رییس اجراییوی فیفا گفت، انتظار دارند که چنین یک کار غیر مسلکی صورت نگیرد:

« این کاملاً غیر مسلکی است به این دلیل که اگر معلومات ما را منبع قرار می دهند باید آنها بررسی های مستقلانه خود را انجام بدهند چرا که معلومات ما منحیث یک اطلاع است و اطلاع به ذات خود نمی تواند که یک منبع باشد.»

پیش از این کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان اعلام کرده بود که از میان شکایات که دریافت کرده است حدود 890 مورد آن در دسته اول قرار دارند و بررسی آن بر نتایج انتخابات تاثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

اما آقای آریافر می گوید که در بسیاری از ولایات برخی از شکایات دسته سوم در ردیف اول قرار داده شده اند.

به گفته وی، شکایاتی که در مورد آن مدارک موجود نیست باید از کتگوری اول خارج شوند.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان عصر دیروز بخش دوم نتایج قسمی 49.67 درصد آرای شمارش شده انتخابات ریاست جمهوری را اعلان کرد.

به اساس این نتایج عبدالله عبدالله 44.4 درصد آرا، اشرف غنی احمدزی 33.2 درصد و زلمی رسول 10.4 درصد آرا را کسب کرده اند.

به همین ترتیب پنج نامزد دیگر عبدالرب رسول سیاف7 درصد آرا ، قطب الدین هلال 2.7 درصد، محمد شفیق گل آغا شیرزی 1.6 درصد، داوود سلطانزوی 0.5 درصد و هدایت امین ارسلا 0.2 درصد آرا را به دست آورده اند .

با اعلام اولین نتایج قسمی ده درصد آرای شمارش شده در 26 ولایت هم عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی و زلمی رسول با تفاوت فیصدی آرا در جایگاه اول، دوم و سوم قرار داشتند.

انتظار می رود نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ چهارم و نتایج نهایی در بیست و چهارم ثور اعلام شود.
XS
SM
MD
LG