لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

یاتسینیوک: روسیه در اوکرایین پیروز نخواهد شد


ارسینی یاتسینیوک صدراعظم اوکرایین
ارسینی یاتسینیوک صدراعظم اوکرایین
اوکرایین و روسیه به دنبال درگیری مرگبار در شرق اوکرایین بر یک دیگر اتهام می بندند.

وزارت داخله اوکرایین گفت که در یک حادثه تیر اندازی بر یک پوسته تلاشی در بیرون از شهر سلوویانسک سه تن کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

گزارش رسانه های دولتی روسیه حاکیست که در این رویداد پنج تن به شمول سه فعال طرفدار روسیه کشته شدند.

هویت حمله کننده ها تا کنون روشن نشده اند.

وزارت خارجه روسیه در خصوص پیش آمدن این واقعه خشم اش را ابراز کرده می گوید، این ثابت نمود که مقامات اوکراینی مایل نیستند تا ملت گرا ها و افراطیان را خلع سلاح بسازند.

مقامات طرفدار روسیه در منطقه اسناد و مدارک را ارایه کرده اند که نشان می دهد گروه راست ملت گرای اوکرایین مسوول این حادثه است.

اما این گروه هر نوع دست داشتن در این رخداد را رد کرده و دستگاه امنیتی روسیه را متهم به دخالت در آن کرده است.

مقامات امنیتی اوکرایین گفته اند که هیچ سازمان این کشور در این حادثه دخیل نیستند و این تلاش تحریک امیز حلقات بیرونی است.

ویاچیسلاوف پونوماریف رهبر جدای طلب حامی روسیه که خود را شاروال سولوویانسک می نامد وضع قیود بر گشت و گذار را اعلام کرده و در عین حال از رییس جمهور پوتین خواسته است که نیرو های حافظ صلح را به منطقه اعزام کند.

از سوی دیگر صدراعظم اوکرایین ارسینی یاتسینیوک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان بی سی امریکا بار دیگر بر روسیه اتهام وارد کرد که این کشور با مداخله در اوکرایین به ثبات جهانی صدمه می زند.

وی در سخنرانی به مناسبت عید ایستر به اطمینان گفت که روسیه در اوکرایین پیروز نخواهد شد:

« این اولین بار است که در روز عید ایستر اوکرایین با پلان های درهم شکستن و تخریب رو به رو است.
اما می خواهم در این روز مقدس اطمینان بدهم که اگر با هم متحد باقی بمانیم تاریکی به روشنایی تبدیل شده و اوکرایین دوباره قد بلند خواهد کرد.»


به اساس گزارش، جدایی طلبان طرفدار روسیه هنوز هم به شمول شهر سلوویانسک در ده منطقه شرقی اوکرایین که عمدتاً باشنده گان آن به زبان روسی صحبت می کنند ساختمان های حکومتی را در تصرف خود دارند.

انتظار می رفت که ناظرین سازمان امنیت و همکاری اروپا چگونگی اجرای یک پلان جدید بین المللی را در شرق اوکرایین نظارت کنند که به هدف منحل ساختن گروه های مسلح غیر قانونی و ختم اشغال ساختمان های عامه ترتیب شده است.

این معامله از سوی اتحادیه اروپا، روسیه، اوکرایین و ایالات متحده امریکا در 17 ماه اپریل در شهر ژینو امضا شد.

انکشاف های اخیر در حالیست که قرار است جو بایدن معاون رییس جمهور امریکا در بازدید از کیف به تاریخ 22 اپریل با رهبران اوکرایین گفتگو های را انجام بدهد.
XS
SM
MD
LG