لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۰

آغا جان معتصم به کابل و یا به ترکمنستان انتقال داده میشود


هر چند گزارش های تایید ناشده می رسانند که آغاجان معتصم از امارات متحده عربی به کابل آمده اما حکومت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور تا حالا در این مورد رسماً چیزی نگفته است.

شماری از اعضای شورای عالی صلح افغانستان تایید کردند که حکومت افغانستان تلاش دارد تا آغاجان معتصم را به کابل یا ترکمنستان انتقال دهد.

یک عضو این شورا که نخواست از او نام برده شود به رادیو آزادی گفت، رییس دارالانشاء شورای عالی صلح و یک مقام بلند پایه از ریاست جمهوری افغانستان بخاطر انتقال آقای معتصم به دوبی سفر کرده بودند.

او افزود که تا حالا معلومات ندارد که آیا آغا جان معتصم به کابل آمده و یا به ترکمنستان رفته است.

در این حال مولوی قلم الدین عضو شورای عالی صلح به روز یکشنبه به رادیو آزادِی گفت، آقای معتصم از نفوذ زیاد در خطوط طالبان مسلح برخوردار است و می تواند نقش مهم را در پروسه صلح بازی کند.

او می گوید:
«آغاجان معتصم با طالبان روابط نزدیک دارد و تا چندی قبل نیز در خطوط آنان قرارداشت.
او می تواند با استفاده از همین روابط اش با طالبان در پروسه صلح نقش مهمی را ایفا کند.
به گمان اغلب در دوبی نیز بخاطرجلوگیری فعالیت هایش نظر بند گردید.»


آقای قلم الدین افزود که برای مذاکرات صلح افغانستان جای مناسبی است زیرا به گفته او حلقات استخباراتی منطقه نمی تواند در داخل این کشور این پروسه را مختل کند.

در این حال احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی می گوید که آقای معتصم به علت فشار های استخبارات پاکستان و طالبان مسلح در امارات متحده عربی نظر بند شد.

به گفته او آغاجان معتصم نمی تواند بگونه لازم تلاش های صلح را از ترکمنستان به پیش ببرد:

« هر چند آقای معتصم در صفوف طالبان ازاشخاص پُر نفوذ محسوب می شود اما طالبان مسلح از قبل اعلام کرده اند که او نمی تواند در مذاکرات صلح از آنان نمایندگی کند.»

آغاجان معتصم چندی قبل در راس یک هیأت دوبار با هیأت شورای عالی صلح در امارات متحده مذاکرات صلح را انجام داد اما چندی قبل شورای عالی صلح
افغانستان تایید کرد که او از سوی حکومت امارات متحده عربی نظر بند شده است.

نسیم شفق
XS
SM
MD
LG