لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

مشرانوجرگه: فعالیت موسسات خیریه ایران در افغانستان متوقف شود


فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه افغانستان
اعضای مشرانو جرگه افغانستان با محکوم نمودن تداوم اعدام افغان ها در ایران از حکومت خواستند تا فعالیت های موسسات خیریه ایران را در افغانستان متوقف سازد.

برخی از اعضای این جرگه به روز یکشنبه در نشست عمومی این جرگه گفتند که مسوولان این موسسات تحت نام کمک به مردم در افغانستان فعالیت های استخباراتی را انجام می دهند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه گفت که مسوولیت شان را به حیث افغانها باز هم در انتقاد به اعدام زندانیان افغان این گونه ادا می کنند.

وی گفت که فعالیت تمام موسسات خیریه آن کشور باید در افغانستان متوقف گردد:

« ما به حیث افغان ها، مسوولیت خود را ادا می کنیم و صدای خود را یک بار دیگر بر خلاف ایران بلند می کنیم، هر افغانی که محاکمه می شود در آن کشور باید وکیل مدافع داشته باشد، ما این عمل را تقبیح می کنیم و از دولت می خواهیم که ایران پروژه های را که به نام خیریه در افغانستان دارند، مسدود کند.»

این تصمیم پس از آن صورت می گیرد که به تازه گی حکومت ایران چهار زندانی افغان را بدون اطلاع قبلی به مقامات حکومت افغانستان به جرم قاچاق مواد مخدر در آن کشور اعدام نمود.

طبق معلومات وزارت خارجه افغانستان، این کشور همواره از حکومت ایران خواسته است تا حکم اعدام افغان ها را به حبس ابد کاهش بدهد اما این خواست تا اکنون عملی نشده است.

به اساس گزارش ها، در سال 1391 هجری شمسی نیز 10 باشنده ولایت تخار در ایران اعدام شده اند.

در عین حال سازمان عفو بین المللی اجرای حکم اعدام بالای افغان ها را در ایران مجازات غیر انسانی و نقض حقوق بین المللی می داند.

بهاره دیویس، محقق این سازمان در امور ایران به رادیو آزادی گفت که معیار های برخورد با زندانیان افغان در ایران حتی از سطح معمول پایین تر است:

« اساساً افغان ها در ایران مورد تبعیض قرار می گیرند، در مجمع آسیب پذیر تر هستند، معیار های برخورد با آنها در ایران حتی از سطح معمول پایین تر بوده،سازمان عفو بین الملل در گذشته با خبر شده است که برخی متهمین افغان در ایران بدون محاکمه اعدام شده اند.»

با آن که افغانستان و ایران موافقتنامه را در خصوص تبادله زندانیان امضا کرده اند اما گفته می شود ایران از گذشته ها بدین سو با حکومت افغانستان بخاطر عملی کردن این موافقتنامه همکاری نکرده است.

قبل از این مقام های افغان گفته اند که حکومت ایران حدود سه هزار زندانی افغان را محکوم به اعدام کرده است.

مقامات ایرانی در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

خواستیم تا نظر وزارت اقتصاد افغانستان را در خصوص مسدود ساختن و یا نساختن موسسات خیریه ایران داشته باشیم اما مقامات این وزارت در این مورد از ابراز نظر خودداری کردند.
XS
SM
MD
LG