لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

اولین انستیتیوت ملی برای معلولین در کابل افتتاح شد


اولین انستیتیوت ملی معلولین از سوی وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین در شهر کابل افتتاح شد.

این اولین بار است که حکومت افغانستان در یک اقدام بی سابقه، زمینه استفاده از سهولت آموزشی برای افراد دارای معلولیت را با ایجاد " انستیتیوت ملی معلولین " مساعد ساخته است.

آمنه افضلی وزیر کار امور اجتماعی شهدا و معلولین افغانستان به روز یکشنبه در مراسم افتتاح " انستیتیوت ملی معلولین " در کابل گفت این مرکز محل مناسب برای آموزش حرفه برای معلولین خواهد بود:

« این انستیتیوت که افتتاح شده هم بخش خدمات صحی را انجام می دهد و هم کوشش می شود تا برای افراد دارای معلولیت یک محیطی را که همسان بتوانند با همه افراد جامعه شمولیت پیدا کنند. بودیجه این انتستیتوت حدود بیش از شصت میلیون افغانی شده که پنج دیپارتمنت از جمله دیپارتمند معلولیت فزیکی، معلولیت ذهنی، معلولیت بینایی، معلولیت شنوایی و دیپارتمنت تحقیق و داد خواهی برای معلولین است.»

به اساس معلومات وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین، انستیتیوت ملی معلولین در بخش های خدمات کلینیکی، بازتوانی، زبان اشاره، خط بریل، خدمات کشف واقعات در زمان مناسب و مداخله به موقع در هنگام وقوع معلولیت های طبیعی، ارائه خدمات مشوره دهی افراد دارای معلولیت را کمک خواهد کرد.

انستیتیوت ملی معلولین با مصرف مجموعی بیش از61 میلیون افغانی از بودیجه انکشافی وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین اعمار شده است.

در مراسم افتتاح این انستیتیوت شماری از افراد دارای معلولیت با استقبال از این اقدام حکومت بر گسترش سهولت های مشابه آموزش در سایر نقاط کشور تاکید کردند.

صادق محبی و سمیع الحق سمیع دو تن از آنان در مورد گفتند:
« با ترحم و احساسات نمی شود که افراد دارای معلولیت را شامل جامعه ساخت بلکه با تامین حقوق آنان و روی کرد های حقوقی، مسلکی و تخصصی می توان نیازمندی های زنده گی شان را برآورده کرد.»

« واقعاً این یک اقدام نیک و یک قدم بسیار مثبت برای جامعه معلولیت است. از طریق این انستیتیوت می شود کسانی تربیه شود که برخورد حقوقی و مسلکی داشته باشند.»

به اساس معلومات وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین، دو اعشاریه هفت درصد جمعیت افغانستان را اشخاص دارای معلولیت شدید تشکیل می دهد.

بیشتر افراد دارای معلولیت در افغانستان می گویند، حکومت مکلف به تغيیر برخى برنامه هاى عرضه خدمات به معلولین مى باشد.

با این همه وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین می گوید که در نظر دارد تا مراكز آموزش های فنی و حرفوی انستیتيوت ملی معلولين را در سراسر كشور گسترش دهد.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG