لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۳

حاجی آغا: میزان سرمایه گذاری در افغانستان کاهش یافته است


رحم الدین حاجی آغا رییس بورد مشورتی متشبثین ملی
رحم الدین حاجی آغا رییس بورد مشورتی متشبثین ملی
ریاست بورد عالی مشورتی متشبثین ملی افغانستان از کاهش پنجاه درصدی میزان سرمایه گذاری در کشور خبر داده است.

ریاست بورد مشورتی متشبثین ملی افغانستان می گوید، اگر به وضعیت سرمایه گذاری در کشور توجه صورت نگیرد میزان سرمایه گذاری در کشور تا حد زیاد کاهش خواهد یافت.

رحم الدین حاجی آغا رییس بورد مشورتی متشبثین ملی به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، از دو سال بدینسو میزان سرمایه گذاری در کشور 50 درصد کاهش یافته است.

وی نا امنی ها، فساد اداری، اختطاف تاجران و بی اعتمادی مردم نسبت به حکومت را از عوامل عمده کاهش میزان سرمایه گذاری در کشور خواند:

« میزان سرمایه گذاری 50 در صد کاهش یافته اگر جلو آن گرفته نشود صد در صد کاهش می یابد، در تمام ساحات تجارت در واردات و صادرات کاهش آمده است بخاطر اینکه تاجر و مردم مطمین نیست در ظرف دو سال به این طرف.»

حاجی آغا همچنان از رییس جمهور آینده کشور خواست تا بخاطر تامین امنیت، از میان برداشتن فساد اداری و همچنان فراهم کردن تسهیلات برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تلاش نماید.

پیش از این ریاست عواید و گمرکات وزارت مالیه گفته بود که در سه ماه اول سال جاری مالی میزان تجارت در کشور پنج و نیم درصد کاهش یافته است.

به گفته مقامات این ریاست، به دلیل نامشخص بودن سرنوشت سیاسی کشور این کاهش بوجود آمده است.

این در حالیست که بانک انکشاف آسیایی در افغانستان نیز اعلام کرده است که رشد اقتصادی افغانستان در سال 2013 میلادی هشت درصد کاهش داشته است.

اما آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان کاهش 50 درصدی میزان سرمایه گذاری در این کشور را رد می کند.

روح الله احمدزی رییس روابط عامه این اداره به رادیو آزادی گفت بخاطر وضعیت سیاسی کشور از دو ماه بدینسو میزان سرمایه گذاری در کشور اندکی کاهش یافته است:

« این مسأله را ما رد می نمایم در چند روز گذشته ما اندک کاهش را در سرمایه گذاری داشتیم یک فیصدی بسیار کم کاهش آمده در وضعیت سرمایه گذاری که این فقط بخاطر انتخابات بود و ما امیدوار هستیم که این فیصدی در روز های آینده دوباره بلند برود.»

آقای احمدزی همچنان گفت که پس از انتخابات سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتر به اداره آیسا مراجعه کرده و خواهان اخذ جواز سرمایه گذاری در این کشور شده اند.

به اساس معلومات اداره آیسا، میزان سرمایه گذاری سال 2012 در مقایسه به سال 2011 بیست و شش درصد افزایش داشته و در سال 2013 در مقایسه به سال گذشته آن 25 درصد افزایش یافته است.

در همین حال برخی از کارشناسان امور اقتصادی نیز ابراز امیدواری می کنند که حکومت جدید بتواند در راستای رشد تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان گام های موثر بردارد.

فرشته ندا
XS
SM
MD
LG