لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

وقاد: امارات متحده محل مناسب برای مذاکرات بین الافغانی است


قاضی محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان
قاضی محمد امین وقاد عضو شورای عالی صلح افغانستان
شورای عالی صلح افغانستان مجدداً خواستار ادامه همکاری حکومت امارات متحده عربی جهت آغاز گفتگو های صلح و تداوم این روند در آن کشور شده است.

با آنکه تحت نظارت قرار دادن آغا جان معتصم از سوی حکومت امارات متحدهء عربی پرسش های را به همراه داشت، اما اکنون با رهایی وی شورای عالی صلح یکبار دیگر دوبی را آدرس مناسب برای ادامه گفتگو های صلح می خواند.

مقامات شورای عالی صلح از رهایی آغا جان معتصم استقبال کرده اظهار امیدواری می کنند تا به کمک این شخص مذاکرات صلح دوباره با تحریک طالبان در دوبی آغاز شود.

قاضی محمد امین وقاد یک عضو این شورا به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی، دوبی را جای مناسب برای گفتگو های صلح افغانی خواند:

« ما امیدوار هستیم تا امارات این زمینه سازی را بکند تا در این کشور به پروسه صلح و آغاز مذاکرات، تقویت و تداوم این پروسه احتمام قایل شوند تا مقامات بلند پایه سابقه و فعلی تحریک طالبان در آنجا حضور پیدا کنند مذاکرات غیر رسمی و ابتدایی به سطح تبادل نظر آغاز شود.
از این طریق ما می توانیم توسط آغا جان معتصم مذاکرات رسمی را با تحریک طالبان داشته باشیم.»


آغا جان معتصم در حالی از سوی پولیس امارات در منزل اش تحت نظارت قرار گرفت که شورای عالی صلح افغانستان در نظر داشت تا به رهبری وی با شماری از سران طالب وارد مذاکره گردد.

گزارش ها می رسانتد که نبود ویزه دوبی نزد این مقام سابق طالبان منجر به وضع برخی از محدودیت ها بر وی گردید.

در اعلامیه شورای عالی صلح افغانستان پس از رهایی آغا جان معتصم تاکید شده تا گفتگو های صلح باید در داخل افغانستان برگزار شود.

قاضی وقاد می گوید که هرگاه مخالفین حاضر به انجام گفتگو های صلح در داخل افغانستان باشند، در آنصورت امنیت نماینده گان آنان تامین خواهد شد.

وی می گوید که کشور ترکمنستان هم برای میزبانی پیشبرد گفتگو های بین الافغانی صلح آماده گی نشان داده اما به باور این شورا امارات متحده عربی به دلیل داشتن روابط نزدیک و خوب با طالبان، گزینه خوب برای آغاز و ادامه این روند است.

اما برخی از آگاهان امور سیاسی افغان از فعالیت گسترده حلقات استخباراتی پاکستان در امارات متحده عربی و احتمال ایجاد موانع بر سر راه این پروسه هشدار می دهند.

جاوید کوهستانی یک تن از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت که بهتر خواهد بود تا مذاکرات صلح در داخل افغانستان آغاز گردد:

« نفوذ پاکستان در امارات متحده عربی و سعودی بسیار گسترده است، برخی از جنرالان پاکستان بحیث مشاروین در دستگاه امنیتی امارات کار می کنند، برخی از پرسونل امنیتی اتباع پاکستانی هستند که در امارات به گونه قراردادی کار می کنند. از همین لحاظ می تواند هر چند گاهی این پروسه را با مشکل روبرو بسازند.
اگر دولت افغانستان علاقمندی دارد ما باید دفاتر قدرتمندی را در جلال آباد، کندهار، هلمند، پکتیا و سایر ولایات ایجاد کنیم.»


تا کنون روشن نیست که آغاز گفتگو های صلح با یک گروپ از طالبان به رهبری آغا جان معتصم چه نتایجی را در پی خواهد داشت اما طالبان مسلح به رهبری ملا محمد عمر گفته اند آغا جان معتصم را به حیث نماینده شان نمی پذیرند.

بیشتر آگاهان افغان بدین باور اند که مذاکرات صلح تا پایان دوره کاری این حکومت بی نتیجه خواهد بود و مصالحه با طالبان به عنوان مهم ترین چالش برای حکومت آینده به شمار می رود.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG