لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

مصارف مالی نامزدان ریاست جمهوری هنوز هم واضح نشده است


با آنکه از برگزاری انتخابات حدود دو هفته سپری شده است اما کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون رقم دقیق مصارف مالی نامزدان ریاست جمهوری را واضح نساخته است.

مسوولان در این کمیسیون تا حالا روشن نساخته اند که به صورت کل نامزدان ریاست جمهوری به چه مقدار پول در مبارزات انتخاباتی شان مصرف کرده اند.

به اساس طرزالعمل کمیسیون مستقل انتخابات باید نامزدان ریاست جمهوری گزارش های مالی شان را در دوره سکوت ارایه می کردند.

ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت با رادیو آزادی گفت که مصارف مالی نامزدان پس از بررسی دقیق اعلام خواهد شد:

" اکثریت کاندید صاحبان این گزارش ها را تکمیل کرده اند و تا حالا که ما در جریان هستیم تنها دو کاندید گزارش مالی شان را تکمیل نکرده اند اما باز هم کمیسیون مستقل انتخابات متواتر تماس می گیرید ما امیدوار استیم به زودی ارایه کنند اما اگر ارایه نکردند نام هایشان یا خو شان به کمیسیون شکایات معرفی میشوند. اما فعلاً آنان گزارش شان را ارایه کردند و بررسی ها روی آن جریان دارد. "

وی افزود هیچ نامزد نمیتواند مساعدت های مالی و تخنیکی کدام کشور خارجی را با خود داشته باشد و اگر در بررسی هایشان چنین مورد دیده شود آن نامزد هم چنان به کمیسیون شکایات معرفی خواهد شد.

بربنیاد گزارش نماینده گان مالی نامزدان ریاست جمهوری که در صفحه انترنیتی کمیسیون مستقل انتخابات حدود یک ماه پیش پخش شده است تا آن زمان این نامزدان 37 میلیون افغانی به مصرف رسانده بودند.

دو نامزد پیشتاز نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری می گویند از سقف مالی که قانون انتخابات برای مصارف مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری تعین کرده است، بیشتر مصرف نکرده اند.

بخش مالی دفتر انتخاباتی داکتر عبدالله عبدالله در صحبت با رادیو آزادی گفت که آقای عبدالله در مبارزات انتخاباتی اش ده میلیون چهل هفت هزار و هفصد و هفت افغانی مصرف کرده است.

محمد حامد امیری نماینده بخش مالی دفتر انتخاباتی داکتر عبدالله در کمیسیون مستقل انتخابات:

" گزارش نهایی را که ما به کمیسیون مستقل انتخابات ارایه کردیم پول که داکتر عبدالله مصرف کرده است ده میلیون و چهل هفت هزار و هفتصد و هفت افغانی شده است ما تقریبا 9 میلیون 9 لک و نود و نو هزار و 500 افغانی مساعدت دریافت کردیم که مجموع مصرف ما شامل همین ده میلیون چهل و هفت هزار هفتصد هفت افغانی است. "

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به اساس قانون انتخابات نمی‌توانند بیشتر از 10 میلیون افغانی که معادل حدود 178 هزار دالر آمریکایی می‌شود، پول بیشتری خرج مبارزات انتخاباتی و تبلیغات خود کنند.

در این حال دفتر انتخاباتی داکتر اشرف غنی احمدزی می گوید که کمتر از پول که در قانون انتخابات برای مبارزات انتخاباتی نامزدان تعین شده است مصرف کرده است.

اسدالله صالحی عضو دفتر انتخاباتی آقای احمدزی گفت که بیشتر همایش ها وی از سوی مردم تمویل شده و خود آقای احمدزی کمتر از حساب شخصی خود پول مصرف کرده است:

" سقف را که قانون انتخابات بر کاندیدان ریاست جمهوری تعین کرده است به اطمینان می گویم که کمتر از آن پول در مبارزات انتخاباتی اش مصرف کرده است میتوان بگویم میان هفت تا هفت و نیم میلیون افغانی رسما از آدرس آقای احمدزی مصرف کرده است و هر 15 روز بخش مالی و اداری ستاد داکتر اشرف غنی گزارش مالی خود را کمیسیون مستقل انتخابات ارایه کرده است. "

به مثل این دو نامزد پیشتاز سایر نامزدان هم چنان ادعا شفافیت در مصارف مالی شان در هنگام مبارزات انتخاباتی را دارند. اما آیا از دید نهاد های نظارت از انتخابات چنین ادعا ها واقعیت دارد.

موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا می گوید که با تاسف از مصارف مالی نامزدان نظارت دقیق صورت نگرفته است و هم چنان به دلیل نبود نظام مالی خوب در کشور ممکن پول نامشروع در این کمپاین ها به مصرف رسیده باشد.

فهیم نعیمی سخنگوی این موسسه در صحبت با رادیو آزادی گفت که کمیسیون انتخابات نتوانسته میکانیزم را به اساس شرایط افغانستان تنظیم بکند تا بتواند به صورت دقیق مصارف نامزدان را بررسی کنند:

" در قانون انتخابات وضاحت زیاد وجود ندارد که آیا یک فردیکه مربوط به کاندید نیست اما در کمپاین یک کاندید مشخص پول مصرف می کند آیا این مصارف شامل است یا نه بخاطریکه برخی کاندیدان ادعا کردند که مردم خود شان بر ما کمپاین کردند و ما دخیل نبودیم در کنار آن نبود یک نظام مالی خوب در افغانستان و معلوم نبود منابع پولی امکان اینکه پول غیر مشروع در کمپاین ها به مصرف رسیده باشد. "

آگاهان امور می گویند با توجه به کمپاین های انجام شده ء نامزدان ارقام ارایه شده مالی آنان به دور از واقعیت است.

در سایر کشور های جهان مصارف مالی هر نامزد ریاست جمهوری در وقت زمان معین آن اعلام می گردد اما گفته می شود در افغانستان در بخش اطلاع دهی مردم در خصوص مصارف نامزدان نیز کوتاهی صورت گرفته است.


فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG