لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

نور: شمارش مجدد مراکز رای دهی با حضور ناظرین آغاز شد


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان شمارش مجدد اوراق رای دهی را در 24 ولایت کشور آغاز کرده است.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که این شمارش در آن محلات صورت می گیرد که ادعای تقلب و تخلف در آن شده باشد.

آقای نور همچنان گفت، این روند پس از شناسایی محلات که در آنجا تقلب صورت گرفته بود آغاز گردیده است:

" کمیسیون مستقل انتخابات جاییکه تخطی و تقلب آن محلات را هم شناسایی کرده و مطابق به آن ما میکانیزم ایجاد کردیم که آنرا یا باید مجدداً شمارش کنیم و یا هم تفتیش کنیم این روند در 24 ولایت افغانستان تقریباً بالای 217 محل تطبیق شده و ما توانستیم که آنها را مجدداً بررسی نمایم. "

آقای نور می گوید، شمارش مجدد مراکز رای دهی در حضور ناظرین صورت می گیرد.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، این کمیسیون همچنان روند شمارش مجدد را در 500 مرکز که لست آنرا کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان برای آنها داده بود امروز در ولایات مختلف کشور آغاز کرده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان به روز چهارشنبه لست 500 مرکز را که در آنجا تقلب صورت گرفته بود بخاط بررسی مجدد در اختیار کمیسیون مستقل انتخابات قرار داد.

در همین حال فیفا یا موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید، شمارش مجدد باید در حضور ناظرین صورت گیرد.

فهیم نعیمی سخنگوی این موسسه در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

" بناً اگر کمیسیون مستقل انتخابات بررسی صندوق های که در آن آرای تقلبی ریخته شده است آغاز کرده مرحله بسیار مهم است و خواست ما از کمیسیون مستقل انتخابات اینست که هر یک از صندوق ها را که آنها بررسی می نمایند باید در حضور مشاهدین و ناظرین کاندیدان محترم باشند تا اینکه شفافیت لازم ایجاد شود. "

با آنکه کمیسیون مستقل انتخابات از شمارش مجدد اوراق رای دهی خبر می دهد اما هنوز هم مردم و شماری از نامزدان ریاست جمهوری از موجودیت تقلب گسترده در این انتخابات ابراز نگرانی می نمایند.

قرار است نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی به تاریخ 4 ثور اعلان شود.


فرشته ندا
XS
SM
MD
LG