لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۸

مقامات امارات تایید کردند که آغا جان معتصم را تحت نظارت دارند


مقامات امارات متحدهء عربی دیروز گفتند که یک رهبر طالبان را در منزلش تحت نظارت دارند.

تحت نظارت قرار دادن آغا جان معتصم از سوی حکومت امارات متحدهء عربی برای تلاش های صلح حامد کرزی رییس جمهور افغانستان یک هشدار به شمار می رود.

آغاجان معتصم که در زمان حاکمیت طالبان به حیث وزیر مالیه کار می کرد، در این اواخر در گفتگو های صلح حکومت افغانستان با طالبان، به حیث یک شخصیت مطرح شده بود.

قبل از این که حکومت امارات متحدهء عربی دستگیری او را اعلان کند، شورای عالی صلح افغانستان گفت که آنها دلیل دستگیری ملا آغا جان معتصم رهبر معتدل طالبان در امارات متحدهء عربی را نمی دانند.

شورای صلح افغانستان دیروز در یک اعلامیه نوشته که آنها با حکومت امارت متحدهء عربی تماس گرفته و خواهان رهایی آقای معتصم شده اند.

محمد اسماعیل قاسمیار رییس روابط خارجی شورای عالی صلح افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی گفت، آنها نمی دانند که مولوی معتصم به خاطر چه چیزی گرفتار شده است.

شورای عالی صلح می گوید، آنها و حکومت افغانستان با حکومت امارات متحده عرب تماس گرفته و از آن کشور خواسته اند که برای رفع محدودیت های آغا جان معتصم هرچه زودتر اقدام کند.

معتصم آغا جان بیش از یک هفته قبل در شهر دوبی ناپدید شد و اما اکنون معلوم شده که او از سوی مقامات امارات متحدهء عربی دستگیر شده است.

آغاجان معتصم قبل از این در ترکیه زنده گی می کرد.

احمد سعیدی کارشناس امور سیاسی افغان می گوید که مقامات آغاجان معتصم را به خواست طالبان افغان از ترکیه اخراج کرده اند.

به گفتهء آقای سعیدی اکنون حکومت امارات متحدهء عربی او را به خواست طالبان دستگیر کرده اند.

شورای عالی صلح ملاقات ماه گذشته با آغا جان معتصم را یک موفقیت بزرگ خوانده، اظهار امیدواری کرد که امارات متحده عربی با درنظر داشت تعهدات این کشور در ارتباط به همکاری های دو جانبه با حکومت افغانستان، آغاجان معتصم را هر چه زود تر رها کنند.

به گفتهء شورای عالی صلح افغانستان مولوی معتصم در پیش برد پروسه صلح افغانستان نقش مهمی را بازی کرده می تواند.
XS
SM
MD
LG