لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

بیست هزار تن از مراکز تعلیمات تخنیکی و مسلکی فارغ شدند


بیست هزار تن در حالی از 47 رشته مختلف از مکاتب و مراکز تعلیمات تخنیکی و مسلکی از سراسر افغانستان فارغ شدند که بسیاری از جوانان که از پوهنتون های مختلف فارغ گردیده اند از بیکاری رنج می برند.

فاروق وردک وزیر معارف افغانستان که در نشست روز چهارشنبه به مناسبت فراغت این تعداد در کابل حضور داشت از سکتور های خصوصی و دولتی خواست تا شرایط کار برای این فارغان فراهم بسازند:

" از خداوند متعال خواهانم تا برای موسسات که کار را ایجاد می کند توفیق اعطا فرماید تا از این استعداد های جوان متخصص بشری بخاطر انکشاف کشور عزیز ما و بخاطر رهایی کشور ما از اتکاه بر دیگران به اندازه که می تواند کوشا باشد. "

به اساس معلومات وزارت معارف در حال حاضر یکصد هزار تن در 180 مرکز تخنیکی و مسلکی و 185 مکتب حرفوی در 73 رشته از 2 تا 5 سال مصروف آموزش تعلیمات تخنیکی و مسلکی می باشند.

شیرباز کمین زاده رییس اتحادیه صنعت کاران افغانستان که در محفل به مناسبت فراغت این تعداد شرکت داشت گفت آنان در یک دهه گذشته به کمبود اشخاص فنی و مسلکی مواجه بوده اند.

آقای کمین زاده وعده سپرد تا به اساس ضرورت در مارکیت های کار زمینه اشتغال را برای این فارغان مساعد خواهند کرد:

" ما انشاالله در همه بخش ها به شما ضرورت داریم، و به شما اطمینان میدهیم که در زمان پرکتیک رابطه نزدیک با معینیت خدمات تخنیکی و مسلکی وزارت معارف داریم، و به محصلین که از مراکز تخنیکی و مسلکی فارغ شده اند وعده میدهیم که در دوره پرکتیک با شما کاملاً هماهنگی داریم. "

به گفته مسوولین وزارت معارف در 12 سال گذشته پیشرفت های زیادی در عرصه تعلیمات تخنیکی و مسلکی صورت گرفته و در 5 سال آینده زمینه آموزش 300 هزار جوان را در رشته های مختلف در 533 مراکز فراهم خواهند کرد.

مسوولین وزارت معارف افغانستان می گویند در آیندهء نزدیک در 8 زون کشور مراکز بزرگ تعلیمات مسلکی را ایجاد خواهند کرد که به گفتهء آنان در حال حاضر به شمول شهر کابل و مزار شریف در 14 ولایت دیگر کار اعمارساختمان این مراکز جریان دارد.
XS
SM
MD
LG